Educational ideas and intellectuals in the history of Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p145-166

Keywords:

Historiography, Intellectuals, Educational ideas.

Abstract

The article presents a proposal of historiographical research on the themes "educational thinking" and "intellectuals" in the production published in the Brazilian Congresses of History of Education (2000-2017). Alternatively to the “balance”, which emphasizes accumulations and main currents, it proposes the elaboration of an “inventory” in order to identify and explain the variants and various modes of reference appropriation and use of concepts. Methodologically, it is understood that the nature of these appropriations and uses is related to multiple factors, such as the initial formation of researchers, the composition and orientation of research programs, lines and groups, national and international covenants, etc. In order to support the argument, the article remarks the formation of the field, criticizes the balance sheets and investigates the meanings of the concept of intellectual and its uses in the human sciences. It concludes, starting from a reflexive articulation on these topics, with research hypotheses.

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Author Biography

Bruno Bontempi Junior, Universidade de São Paulo

Mestre e doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pós-doutorado no Programa de História da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente, é Chefe do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação (EDF) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo; orientador pleno e credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação da USP. Tem experiência nas áreas de Educação e História, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos temas: historiografia da educação, história dos intelectuais, história das universidades, história das elites. Líder do Grupo de Pesquisa Intelectuais da educação brasileira: formação, ideias e ações (CNPq).

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Published

2020-04-15

How to Cite

BONTEMPI JUNIOR, Bruno. Educational ideas and intellectuals in the history of Brazilian education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 145–166, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p145-166. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3574. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - História, historiografia: políticas e práticas