Living together, ethic and authority in early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p699-720

Keywords:

Child education, Ethic, Authority.

Abstract

In this study we investigated the ethical aspects of living together in Preschool and the use of authority by teacher. We inquired about the ethical situations faced by teachers in teaching practice to understand how they conduct the relationship with students and families. Ten teachers participated in this research. A qualitative methodology was used with recorded and transcribed individual interviews. The reports were analyzed descriptively with identification and characterization of the different ethical situations faced and the reflections on each one of them. Teachers were found to use their authority as power, that is, detached from decisions with families and children. This form of authority does not consider the child's mode of relationship in families and does not favor rapprochement and respect. Social relations at school allow the teacher to build an ethic of living together, through which he will form his authority and participate in the transformations in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martha Marlene Wankler Hoppe, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Psicóloga e Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente no curso de Licenciatura em Letras. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Arte, Literatura e Psicanálise.

 

Tatiane Lopes do Santos, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado RS - FAPERGS

Graduada em Administração - Sistemas e Serviços de Saúde pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS. Bolsista de Iniciação Científica FAPERGS.

References

ARENDT, Hannah. O que é autoridade? In: ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2000. p. 127-187.

BRASIL. Congresso. Senado. LDB - Lei de diretrizes e bases da educação nacional. 3. ed. atualizada. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2019. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/559748/lei_de_diretrizes_e_bases_3ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 5 maio 2020.

CALLIGARIS, Contardo. Ética e estética do desejo. Entrevista. Jornal da Unicamp, Campinas, 13 a 19 de outubro de 2003. p. 11.

DUARTE, José B. Estudos de caso em educação. Investigação em profundidade com recursos reduzidos e outro modo de generalização. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 11, p. 113-132, jan./jun. 2008.

GUILLOT, Gérard. O resgate da autoridade em educação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

HOUAISS. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. São Paulo: Objetiva, 2009.

LA TAILLE, Yves. Formação ética: do tédio ao respeito de si. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LA TAILLE, Yves. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LEITE, Sandra R. M.; CARVALHO, Alonso B. Ética na educação infantil: o caminho para uma educação acolhedora e humanizadora. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Educere; PUCPR, 2017. p. 8581-8594. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24227_12932.pdf. Acesso em: 8 maio 2019.

LIMA, Anne Elen de Oliveira. A ética e o ensino infantil: o desenvolvimento moral a pré-escola. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista - Campus Marília, Marília, 2003. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91263/lima_aeo_me_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 4 maio 2019.

MEIRIEU, Philippe. Frankenstein educador. Barcelona: Laertes, 1998.

MEIRIEU, Philippe. A pedagogia entre o dizer e o fazer: a coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SPINELLI, Miguel. Sobre as diferenças entre éthos com epsílon e êthos com eta. Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 9-44, 2009

TUGENDHAT, Ernst. Lições sobre ética. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

Published

2021-11-05

How to Cite

HOPPE, Martha Marlene Wankler; SANTOS, Tatiane Lopes do. Living together, ethic and authority in early Childhood Education . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 699–720, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p699-720. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3714. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas