Creation and memory

the potential of artistic creation and its permanence in students' and teachers' memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p797-817

Keywords:

Audiovisual creation, Memory, Learning.

Abstract

The article addresses the potential of artistic creation, specifically the production of audiovisuals, and the meaning it awakens in the memory of those who experienced the artistic experience of creation associated with teaching and learning. It rescues the speeches of the subjects of an investigation carried out with teachers and students of a basic education school in Minas Gerais, understanding the relationship of the production experience and its propagation in the teachers' and students' memories. As central theoretical references, the text debates the reflection on the memory and the long duration in Ecléa Bosi, the relationship with the sense of experience in Jorge Bondia Larrosa, and the importance and the sense of audiovisual production at school in Monica Fantin. In the end, reflections on the possible paths for the introduction of artistic practices in the traditional teaching dynamics and the relationship such initiatives establish with the contemporary world are constructed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Luiz da Costa Assunção Júnior , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM

Mestre em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM. Graduado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, e Especialização em Crítica Literária e Ensino de Literatura pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Atualmente, atua na Pró reitoria de Extensão e Cultura como responsável pela implementação das ações de arte e cultura no âmbito do IFTM. 

Martha Maria Prata- Linhares, Federal University of Triangulo Mineiro

 

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP). Professor of the Graduate Program in Education at the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, M.G.

 

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERGSON, Henri. Metière et mémoire, in Henri Bergson. Oeuvres, Paris: PUF, 1959.

BOCK, Ana Mercês. et al. Psicologias: uma introdução ao estudo da psicologia. São Paulo: Saraiva, 2001.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das letras, 1994.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DIAS, Rosana Siqueira. Bases neuropsicológicas da aprendizagem. In: VALLE, Luiza Elena Ribeiro. (org.). Temas multidisciplinares de neuropsicologia e aprendizagem. Ribeirão Preto: SBNP, Robe Editorial, 2004. p. 125-134.

FANTIN, Mônica. Mídia-educação, cinema e produção audiovisual na escola. In: NP-INTERCOM. ENCONTRO DOS NÚCLEOS DE PESQUISA DA INTERCOM. 6., 2006, Brasília. Anais [...]. Brasília: VI NP Comunicação Educativa, 2006a. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2006/resumos/r0652-1.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.

FANTIN, Mônica. Midia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006b.

FONSECA, Vitor da. Introdução às dificuldades de aprendizagem. 2. ed. rev. ampl. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

HALBWACHS, Maurice. La mémoire collective. Paris: PUF, 1956.

HEIDEGGER, Martin. La esencia del habla. In: HEIDEGGER, Martin. De camino al habla. Barcelona: Edicionaes del Serbal. 1987. p. 141-194.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

LARROSA, Jorge Bondía. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002.

LARROSA, Jorge Bondía. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

PRATA LINHARES, Martha Maria. Contribuições da arte na formação de professores universitários. In: MASETTO, Marcos Tarciso. (org.). Inovação no ensino superior. São Paulo: Loyola, 2012. v. 1. p. 56-66.

PRATA LINHARES, Martha Maria; PIMENTA, Maria Alzira de Almeida. A pequena Miss Sunshine: uma kombi, uma família e a estética do consumo. In: SAMPAIO, Jurema Luzia de Freitas. (org.). Usando filmes nas aulas de artes. Curitiba: CRV, 2013. v. 1. p. 47-69.

VILLAÇA, Iara de Carvalho. Arte-educação: a arte como metodologia educativa. Cairu em Revista - Sociedade, Educação, Gestão e Sustentabilidade, Salvador, v. 3, n. 4, p. 74-85, jul./ago. 2014.

Published

2021-11-05

How to Cite

ASSUNÇÃO JÚNIOR , Mario Luiz da Costa; PRATA- LINHARES, Martha Maria. Creation and memory: the potential of artistic creation and its permanence in students’ and teachers’ memories. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 797–817, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p797-817. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3859. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda