Technologies as mediators in the teaching and learning of oral language using fairy tales

the practice at Caetano Dias school of education in Macapá/AP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p677-697

Keywords:

Technologies , Oral language, Teaching-Learning.

Abstract

The objective of the research was to analyze the possibility of using technologies as a mediating tool in the teaching-learning of oral language in children of the 2nd year of elementary school at the school Caetano Dias Thomaz, in the district of Fazendinha in Macapá / AP. This is a case study with a qualitative approach with exploratory objectives. The data were analyzed using the Content Analysis technique. Three categories of analysis were established: linguistic repertoire; oral expression and imitation. The results prove that students develop aspects of orality more easily when listening to or reading a fairy tale, being able to talk about their favorite characters, about characteristics of the genre, plot, expressing themselves more easily, exercising the ability to listen, to respect differences, to know how to listen and to tell stories.

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Author Biographies

Elivaldo Serrão Custódio, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPA

Pós-Doutor em Educação (UNIFAP). Doutor em Teologia (Faculdades EST). Professor Permanente no Mestrado em Educação da Universidade Federal do Amapá (PPGED/UNIFAP) e professor na Faculdade Madre Tereza em Santana/Amapá. Vice-lider do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/ CNPq). 

Minelva Medeiros dos Reis, Secretaria Municipal de Educação de Macapá-AP

Graduada em Letras (FAMA). Especialista em Mídias na Educação (UNIFAP). Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Estrangeira (IBPEX). Especialista em Supervisão e Formação de Professores – Conhecimento e Ciência. Pós graduanda em Políticas Educacionais (UNIFAP). Professora da rede municipal de ensino de Macapá-AP. 

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Published

2021-11-05

How to Cite

CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão; REIS, Minelva Medeiros dos. Technologies as mediators in the teaching and learning of oral language using fairy tales: the practice at Caetano Dias school of education in Macapá/AP. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 677–697, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p677-697. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3889. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas