Science and Tradition in training researchers in Angola

discourses about water

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4856

Keywords:

intercultural education, researcher training, ideology.

Abstract

This paper emerges from an experience of training researchers in the Master's Degree in Educational Sciences at the Higher Institute of Educational Sciences, which took place in Angola, in the municipality of Sumbe, province of Kwanza-Sul, at Katyavala Bwila University, in 2018.  The objectives are to problematize how researchers in training deal with scientific and traditional knowledge and to identify how they promote the incorporation of this knowledge in didactic proposals. The theoretical-methodological perspective is based on critical interculturality and studies on culture and ideology.  The research is framed as a qualitative approach to research, of the school ethnographic type and the results presented refer to the constructions by a group of students who dealt with the contradictions on the use of water from the Cambongo-Negunza River. As a main result, we indicate the potential of incorporating traditional knowledge in the didactic proposals of the Natural Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores. Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT),vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor permanente, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM.

Adriana Santos Batista , Universidade Federal da Bahia - UFBA

Professora adjunta da Universidade Federal da Bahia; doutora em Letras: Filologia e Língua Portuguesa pela USP; mestre em Letras: Filologia e Língua Portuguesa pela USP; bacharel e licenciada em Letras com habilitações em Português e Linguística pela USP. É líder do Grupo de Estudos sobre Texto e Enunciação (GETEn) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Produção Escrita e Psicanálise (Geppep).

References

ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 2005.

ANGOLA. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Relatório Avaliação do Programa de Alfabetização e Aceleração Escolar - PAAE na Província do Kwanza Sul. 2011. Disponível em: https://www.unicef.org/evaldatabase/files/Relatorio_final_da_avaliacao_do_PAAE_na_Provincia_de_Kwanza_Sul.pdf. Acesso em: 1 mar. 2020.

BHABHA, Homi. K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

CANÁRIO, Joaquim Augusto. Captação, abastecimento, uso e gestão da água na cidade do Sumbe, Angola. 2018. Dissertação (Mestrado em Geociência) - Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra, Coimbra, 2018.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 13-37.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, [1996] 2014. p. 103-133.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Inquérito de indicadores múltiplos e de saúde (IIMS) 2015 - 2016. Luanda, Angola: INE, 2017. Disponível em https://andine.ine.gov.ao/nada/index.php/catalog/9/download/124. Acesso em: 1 mar. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Inquérito integrado sobre o bem-estar da população, Relatório volume III, perfil da pobreza. Luanda, Angola: INE, 2013. Disponível em: https://www.ine.gov.ao/publicacoes/detalhes/ODI3NQ%3D%3D. Acesso em: 3 mar. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Resultados definitivos recenseamento geral da população e habitação - 2014. Luanda, Angola: INE, 2016. Disponível em: http://www.embajadadeangola.com/pdf/Publicacao%20Resultados%20Definitivos%20Censo%20Geral%202014_Versao%2022032016_DEFINITIVA%2018H17.pdf. Acesso em: 1 mar. 2020.

JACOBI, Pedro Roberto; GRANDISOLI, Edson. Água e sustentabilidade: desafios, perspectivas e soluções. São. Paulo: IEE-USP, Reconectta, 2017.

KATO, Danilo Seithi. Plano de curso: disciplina didática das Ciências da Natureza. Mestrado em Educação. Instituto de Superior de Ciências da Educação do Cuanza Sul da Universidade Katwavala Bwila. Sumbe: Angola, 2018.

RESTREPO, Eduardo. Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Bogotá: Envión Editores, 2016.

SAID, Edward. Cultura e imperialismo. São Paulo: Cia das Letras, 1995.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 48, p. 11-32, jun. 1997.

SWEET, James H. Recriar África: cultura, parentesco e religião no mundo afro-português (1441-1770). Lisboa: Edições 70, 2007.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017. (Círculo de Bakhtin).

WALSH, Catherine. Estudios (inter)culturales en clave decolonial. Tabula Rasa, Bogotá, Colômbia, n. 12, p. 209-277, jan./jun. 2010.

Published

2022-12-05

How to Cite

KATO, Danilo Seithi; BATISTA , Adriana Santos. Science and Tradition in training researchers in Angola: discourses about water. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022047, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4856. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4856. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Educação em ciências e justiça social: interfaces com a formação docente e as práticas educativas