Science and Tradition in training researchers in Angola
discourses about water
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4856Keywords:
intercultural education, researcher training, ideology.Abstract
This paper emerges from an experience of training researchers in the Master's Degree in Educational Sciences at the Higher Institute of Educational Sciences, which took place in Angola, in the municipality of Sumbe, province of Kwanza-Sul, at Katyavala Bwila University, in 2018. The objectives are to problematize how researchers in training deal with scientific and traditional knowledge and to identify how they promote the incorporation of this knowledge in didactic proposals. The theoretical-methodological perspective is based on critical interculturality and studies on culture and ideology. The research is framed as a qualitative approach to research, of the school ethnographic type and the results presented refer to the constructions by a group of students who dealt with the contradictions on the use of water from the Cambongo-Negunza River. As a main result, we indicate the potential of incorporating traditional knowledge in the didactic proposals of the Natural Sciences.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza D. A. de. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 2005.
ANGOLA. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Relatório Avaliação do Programa de Alfabetização e Aceleração Escolar - PAAE na Província do Kwanza Sul. 2011. Disponível em: https://www.unicef.org/evaldatabase/files/Relatorio_final_da_avaliacao_do_PAAE_na_Provincia_de_Kwanza_Sul.pdf. Acesso em: 1 mar. 2020.
BHABHA, Homi. K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
CANÁRIO, Joaquim Augusto. Captação, abastecimento, uso e gestão da água na cidade do Sumbe, Angola. 2018. Dissertação (Mestrado em Geociência) - Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra, Coimbra, 2018.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 13-37.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, [1996] 2014. p. 103-133.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Inquérito de indicadores múltiplos e de saúde (IIMS) 2015 - 2016. Luanda, Angola: INE, 2017. Disponível em https://andine.ine.gov.ao/nada/index.php/catalog/9/download/124. Acesso em: 1 mar. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Inquérito integrado sobre o bem-estar da população, Relatório volume III, perfil da pobreza. Luanda, Angola: INE, 2013. Disponível em: https://www.ine.gov.ao/publicacoes/detalhes/ODI3NQ%3D%3D. Acesso em: 3 mar. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA (INE). Resultados definitivos recenseamento geral da população e habitação - 2014. Luanda, Angola: INE, 2016. Disponível em: http://www.embajadadeangola.com/pdf/Publicacao%20Resultados%20Definitivos%20Censo%20Geral%202014_Versao%2022032016_DEFINITIVA%2018H17.pdf. Acesso em: 1 mar. 2020.
JACOBI, Pedro Roberto; GRANDISOLI, Edson. Água e sustentabilidade: desafios, perspectivas e soluções. São. Paulo: IEE-USP, Reconectta, 2017.
KATO, Danilo Seithi. Plano de curso: disciplina didática das Ciências da Natureza. Mestrado em Educação. Instituto de Superior de Ciências da Educação do Cuanza Sul da Universidade Katwavala Bwila. Sumbe: Angola, 2018.
RESTREPO, Eduardo. Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Bogotá: Envión Editores, 2016.
SAID, Edward. Cultura e imperialismo. São Paulo: Cia das Letras, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 48, p. 11-32, jun. 1997.
SWEET, James H. Recriar África: cultura, parentesco e religião no mundo afro-português (1441-1770). Lisboa: Edições 70, 2007.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017. (Círculo de Bakhtin).
WALSH, Catherine. Estudios (inter)culturales en clave decolonial. Tabula Rasa, Bogotá, Colômbia, n. 12, p. 209-277, jan./jun. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danilo Seithi Kato, Adriana Santos Batista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .