Teaching method and the effect on the cognitive and affective development of accounting students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5262

Keywords:

role-play, teaching method, quais-experiment.

Abstract

In the search for quality education, teachers pursue strategies that stimulate learning and motivate and assist in the students’ development. In this regard, this study proposes to analyze if the use of the role-play teaching technique as a complementary tool for class and exercise solving, is able to influence the level of cognitive and affective development of accounting students, assisting in the construction of knowledge. To achieve this objective, a quasi-experiment was carried out with students from the 4th semester of the Accounting degree of a Federal Institution, assessing both the cognitive and the affective development achieved, based on Bloom's taxonomy. The results show that the use of role-play provided a deeper level of learning, in addition to contributing to motivation, plus stimulating communication and reflection in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michele Urrutia Heinz, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Ciências Contábeis e mestrado em Contabilidade (linha de Educação e Pesquisa). Atualmente é Doutoranda do Programa de Educação em Ciências da Federal do Rio Grande - FURG, Instituição da qual é técnica administrativa em educação. 

Alexandre Costa Quintana, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente professor da Universidade Federal do Rio Grande(FURG). Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade - Mestrado Acadêmico da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

Ana Paula Capuano da Cruz, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA/USP), Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Especialista e Graduada em Ciências Contábeis pela FURG. É professora Adjunta do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

Published

2024-09-05

How to Cite

HEINZ, Michele Urrutia; QUINTANA, Alexandre Costa; CRUZ, Ana Paula Capuano da. Teaching method and the effect on the cognitive and affective development of accounting students. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024032, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5262. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5262. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda