State external evaluation policies

trends and implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p205-223

Keywords:

External evaluation, Educational public policies, Evaluative policies.

Abstract

This essay paper aims to present and analyze trends and implications of state external evaluation policies for school networks and schools. Part of the characterization of studies and research that evidence the centrality of the evaluation and ratify the statement of that there is a movement of "evaluation obsession" in educational policies. It concludes that the tendency to create quality indices of education present in the state evaluation policies, when taken as a picture of the school reality, may eclipse what actually happens in school everyday and conditions the performance of students and that the adoption of policies of bonus, another prominent trend, may imply dismay and dissatisfaction among teachers and in shifting the focus of school management to pedagogical issues, although some research and studies have a positive impact on improving the quality of teaching.

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Author Biography

Cristiane Machado, FE/UNICAMP

Docente no Departamento de Políticas, Administração e Sistemas Educacionais - DEPASE - na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Vice-coordenadora do Laboratório de Gestão Educacional - LAGE. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP - Universidade de São Paulo, Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas e Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela PUC Campinas - Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Desenvolve pesquisas relacionadas aos temas Gestão Educacional e Avaliação Educacional.

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Published

2020-04-15

How to Cite

MACHADO, Cristiane. State external evaluation policies: trends and implications. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 205–223, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p205-223. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3358. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda