História ambiental e ensino de história:
uma experiência de Nowtopia
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n1p137-156Abstract
The article deals with the teaching experience held in the course "Special Topics I", in the graduation of History - Licenciatura of Universidade do Centro Oeste do Paraná - UNICENTRO, in 2015, at the campus of Coronel Vivida, western Paraná. There was an interesting interaction between Teaching History and Environmental History, in which concepts and contents were developed for the students, from the context of the region in which they were inserted. The discipline was guided by the problematic of approaching environmental history in order to overcome the dominant narrative of the destruction of nature by the human being. In this perspective, the concept of Nowtopia made possible the learning of human-nature relations that break with the consumerist and individualistic logic of the market, and construct relationships of respect and protection to the environment, in order to go beyond the dominant conception of disjunction between society and nature, aiming to contribute to the training of academics as future teachers of history.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .