Educação de pessoas surdas

a formação dos/as educadores/as em foco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n3p921-943

Abstract

The present study aimed to analyze the impacts of a continuous teacher training process, focusing on the education of deaf people in the educational practices of a public school in the city of João Pessoa-PB. The procedures adopted were the formation of a study group with the target audience (educators), held on a biweekly basis, alternating classes of Brazilian Sign Language (Libras) and debates on the education of deaf people; and the observation of educational practices that served as a parameter to confront the knowledge acquired in the formative moments. The data showed that, although the issues related to the education of deaf people involve broader aspects, the discussions at the formative moments had some impact on the performance of the professionals who participated in them, contributing to the construction of a more inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Dorziat, Universidade Federal da Paraíba / Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/SP), com pós-doutorado pela Universidade de Lisboa (UL/Portugal). Foi professora Titular da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), onde está, atualmente, como Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPB). Atua também como Professora Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Campina Grande (PPGEd/UFCG). Desenvolve atividades de ensino e pesquisa, com ênfase nos temas: Inclusão e Estudos Surdos.

Edleide Silva do Nascimento, Prefeitura Municipal de João Pessoa / Universidade Federal da Paraíba

Pedagoga pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Intérprete de Língua Brasileira de Sinais (Libras) na Prefeitura Municipal de João Pessoa-PB. Interesse de pesquisa: Educação de Surdos, Libras e Educação Especial.

Lucas Romário, Universidade Federal da Paraíba / Universidade Federal do Cariri

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB). Especialista em Educação em Direitos Humanos (UFPB) e em Língua Brasileira de Sinais pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Graduado em Pedagogia (UFPB) com aprofundamento em Educação Especial. Graduado em Serviço Social (Anhanguera-Uniderp). Professor Assistente da Universidade Federal do Cariri (UFCA), Campus Juazeiro do Norte. Tem interesse de pesquisa nos seguintes temas: Estudos Culturais, Estudos Surdos com foco na Pedagogia Surda, Inclusão, Currículo e Gênero.

Published

2019-12-10

How to Cite

DORZIAT, Ana; NASCIMENTO, Edleide Silva do; ROMÁRIO, Lucas. Educação de pessoas surdas: a formação dos/as educadores/as em foco. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, 2019. DOI: 10.22483/2177-5796.2019v21n3p921-943. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3519. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda