Actions of management teams for the teaching of mathematics in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p225-248

Keywords:

Management team, Teaching mathematics, Brazil test.

Abstract

This article presents a research on the performance of the management team that can favor the good performance in mathematics in the early years of elementary school. The methodology used consisted of a qualitative and interpretative nature. The theoretical analysis was based on the concepts of school organization, democratic management and school effectiveness using the data triangulation technique with a corpus of analysis constituted from a mixed questionnaire and semi-structured interview with the management teams and official documents about the schools and about managers. The research was developed in six schools of a municipal education network that presented increasing notes in mathematics and IDEB on the rise in the editions of the Brazil Test of 2011, 2013 and 2015. The results showed that the researched management teams intentionally develop, actions directed to the teaching of mathematics, such as the assignment of classes of grades of 4 and 5 years to professors with higher affinities in mathematics, continuing education, planning and replanning of pedagogical activities, encouraging clear organizational communication and collaborative work.

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Author Biographies

Antonio Carlos Arantes, UFScar - Sorocaba

Possui graduação em Matemática pela Universidade de Sorocaba, graduação em Tecnologia Mecânica pela Faculdade de Tecnologia de Sorocaba e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio; Pós-graduação em Psicopedagogia pela Faculdade São Luís ; Pós-graduação em Gestão Escolar pela Faculdade Pitágoras e MBA em Gestão Escolar pela Faculdade Pitágoras.

Renata Prenstteter Gama , Universidade Federal de São Carlos

Possui Licenciatura em Ciências-Habilitação plena em Matemática, mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atua como docente no Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de São Carlos e na Pós-graduação em Educação (PPGEd e PPGPE da UFSCar). Desenvolve pesquisas com ênfase em Educação, principalmente nas seguintes temáticas: formação de professores, prática educativa, prática colaborativa, iniciação a docência e desenvolvimento profissional docente.

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Published

2020-04-15

How to Cite

ARANTES, Antonio Carlos; GAMA , Renata Prenstteter. Actions of management teams for the teaching of mathematics in the early years. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 225–248, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p225-248. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3543. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda