Crianças e natureza

um estudo sobre representações de infância contemporânea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n3p791-806

Abstract

The main goal of the article is to problematize the children's representations, linked to what we call green childhood, put into circulation from the website Catraquinha which is addressed to parents, mothers, caregivers and educators. In order to undertake the analyzes, 91 articles were published between June and December 2016, whose titles contained the words childhood(s) and/or child(ren). From the theoretical field of Cultural Studies in Education, with a post-structuralist bias, the analyzes centered on the discussion about the strong appeal to establish a relationship between children and nature, with the aim of producing subjects consumers of a "green" idea : such as the use of sustainable technologies, organic products and a healthy life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina da Silva Severo, Universidade Luterana do Brasil

Mestra em Educação (bolsista CAPES) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (Estudos Culturais) da Universidade Luterana do Brasil (PPGEDU/ULBRA) na linha de "Infância, Juventude e Espaços Educativos", Especialista em Coordenação Pedagógica: construção coletiva entre Supervisão Escolar e Orientação Educacional e Licenciada em Pedagogia (Licenciatura Plena), ambas pela Universidade Luterana do Brasil. Possui os níveis I, II e III em LIBRAS pelo Instituto de Pesquisa em Acessibilidade da ULBRA. Atualmente, é professora da Rede Municipal de Educação da cidade de São Leopoldo atuando com turmas de Anos Iniciais do Ensino Fundamental e na Educação Infantil.

Bianca Salazar Guizzo, Universidade Luterana do Brasil

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Em 2009/2010, realizou doutorado sanduíche, com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona (UB), sob supervisão de Fernando Hernández. Em 2017/2018, realizou estágio de pós-doutorado no Departamento de Ciências da Educação da Universidade de Bolonha, sob supervisão de Lucia Balduzzi. É pesquisadora e professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil (PPGEDU/ULBRA).

Published

2019-12-09

How to Cite

SEVERO, Carolina da Silva; GUIZZO, Bianca Salazar. Crianças e natureza: um estudo sobre representações de infância contemporânea. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, 2019. DOI: 10.22483/2177-5796.2019v21n3p791-806. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3559. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Formação Humana e Educação: perspectivas contemporâneas