Historiography about the Normal School in Brazil (1980-2001)

theoretical and methodological perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p73-94

Keywords:

Normal school, Teachers’ formation, Historiography – Brazil.

Abstract

In the history of teachers’ formation in Brazil, the normal school represented one of the most significant institutions that, from the mid-twentieth century until the 1970s, fulfilled this role. The object of this article is to analyze the historiographic production between 1980 and 2001, in Brazil, which had as its object the normal school. For such, thesis and dissertations on the theme in question were compiled, analyzed from their objects; historical period studied; sources and theoretical-methodological perspectives adopted in the analyzes. As already indicated in other studies, the production on the normal school, which became denser in the 1990s, was strongly marked by the historiographic production of the so-called new history and new cultural history. This is the reason for the predominance of approaches about the culture produced in the normal schools, and its influence on the process of shaping that educational institutions.

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Author Biographies

Margarita Victoria Rodríguez, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Licenciatura en Ciencias de La Educación - Universidad Nacional de Luján. Doutora em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Pós-doutorado em História da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional, formação de professores, filosofia da educação, história da educação e educação superior.

Silvia Helena Andrade de Brito, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e pós-doutorado em História da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Vem atuando desde 1994 na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, e desde 2017 é professora titular da referida IFES. Tem experiência de docência, pesquisa e extensão nas áreas de Ciências Sociais e Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: história da escola na modernidade; história e políticas educacionais. No biênio 2017-2019 está compondo a diretoria executiva da Sociedade Brasileira de História da Educação.

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Published

2020-04-14

How to Cite

RODRÍGUEZ, Margarita Victoria; BRITO, Silvia Helena Andrade de. Historiography about the Normal School in Brazil (1980-2001): theoretical and methodological perspectives. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 73–94, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p73-94. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3578. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - História, historiografia: políticas e práticas