Recreational school interval of fundamental teaching children

a Brazilian scientific production panorama study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p823-838

Keywords:

Children, School Playground, Play, Elementar School

Abstract

The recess is an important time and space of the school routine, although it is little valued from the pedagogical and educational point of view. In this sense, it is essential to recognize that the experiences lived by children in this environment are important for their learning and development. What does recent research, whose theme was school recess, point to? Therefore, this study aimed to identify, analyze and present recent Brazilian scientific productions of studies on school recreation in elementary school (early years). A survey of Brazilian productions was carried out in the SCIELO database and in the national meetings of Anped. The data found were organized qualitatively and analyzed in the light of the theoretical framework. The scientific productions described showed (directly or indirectly) school recess as an important space-time for children's play experience, directly or indirectly. They also emphasize that the playground offers multiple learning to children that are less valued by the school. The identification and examination of these productions showed that there is little recent Brazilian scientific production on this theme, and these productions have shown, in the form of research, that there is still little appreciation of the playground as an educational context for children.

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Author Biographies

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos/UFSCar

Professora Associada do quadro docente efetivo do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas, CECH- Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de São Carlos/SP/Brasil, atuando nos cursos de Licenciatura em Pedagogia. Pós-doutorado na Itália, na Università Degli Studi Roma Tre (UniRomaTre - Dipartimento di Scienze della Formazione), com bolsa PrInt Capes - Programa Institucional de Internacionalização. Doutora em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista - UNESP- Campus de Araraquara/SP. Mestre em Ciências da Motricidade - área de Pedagogia da Motricidade Humana pela mesma Universidade. Pedagoga (Licenciada) pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Instituto de Biociências- Campus de Rio Claro/SP ; Pesquisadora da área de Educação Infantil e Pesquisas Educacionais com crianças de 0 a 10 anos.

Fernando Donizete Alves, Universidade Federal de São Carlos/UFSCar

Docente do Dep. de Educação Física e Motricidade Humana e do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - Universidade Federal de São Carlos/UFSCar, campus de São Carlos/SP; Doutor em Educação Escolar. Coordenador do Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância - Cfei/CNPq. 

Heliny de Carvalho Maximo, Universidade Federal de São Carlos/UFSCar

Pedagoga e Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE - Universidade Federal de São Carlos, campus de São Carlos/SP. Membro pesquisadora do Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância (Cfei/CNPq). 

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Published

2020-12-23

How to Cite

SOMMERHALDER, Aline; ALVES, Fernando Donizete; MAXIMO, Heliny de Carvalho. Recreational school interval of fundamental teaching children: a Brazilian scientific production panorama study. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 823–838, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p823-838. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3645. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda