Constructive approach
case of a school in the North of Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p839-851Keywords:
Constructivist approach, Teaching and learning process, ProjectsAbstract
The way of expressing, the way of teaching, the posture and the methodology adopted by the school and the education professionals, contribute in the construction of students' knowledge. Thus, one must know the conceptions that underlie educational planning so that the learning objectives are successfully achieved. Considering a private school in the north of the state of Rio Grande do Sul, the present essay methodically privileges the qualitative approach, based on a bibliographical and documentary study, with the purpose of analyzing the educandário, problematizing the chosen conception for its foundation, especially , in relation to its principles and philosophy, the student, the teacher and the methodologies used. After analysis, we conclude that the present school studied fits the, mostly, constructivist approach.
Downloads
References
ABREU, A. S.; MESQUITA, J. A.; ANCHIETA, J. Abordagens do processo ensino-aprendizagem e o professor. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 1997.
BECKER, F. Da ação à operação: o caminho da aprendizagem em Jean Piaget e Paulo Freire. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
BECKER, F. O que é construtivismo? Desenvolvimento e aprendizagem sob o enfoque da psicologia II. Porto Alegre: UFRGS; PEAD, 2009.
COLL, C. S. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994
DEMO, P. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
ESCOLA DE ENSINO FUNDAMENTAL ST PATRICK. Passo Fundo, RS. Disponível em: http://escolastpatrick.com.br/site/. Acesso em: 25 mar. 2019.
FAGUNDES, L.; MAÇADA, D.; SATO, L. Aprendizes do futuro, as inovações começaram. Brasília: MEC, 1999. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/1130. Acesso em: 28 maio 2019.
FERREIRA, I. M. Cognitivismo e aquisição da linguagem escrita na educação infantil. 2014. 37 f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: práticas pedagógicas interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/5651/1/PDF%20-%20Ione%20Maria%20Ferreira.pdf. Acesso em: 26 mar. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: o projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
LAMPREIA, C. As propostas anti-mentalistas no desenvolvimento cognitivo: uma discussão de seus limites. 1992. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1992.
LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
MACEDO, L. Ensaios construtivistas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MOREIRA, M. A. Teorias da aprendizagem. São Paulo: EDU, 1999.
MORETO, V. P. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 8. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008
OLIVEIRA, M. R. et. al. As contribuições da teoria piagetiana para o processo de ensino-aprendizagem. Campina Grande: Editora Realize. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/Trabalho_Comunicacao_oral_idinscrito_1040_3bbe862464859de050561c8cd0efa617.pdf. Acesso em: 16 maio 2019.
OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. Teorias de aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf, UFRGS, 2011.
PÁDUA, G. A Epistemologia genética de Jean Piaget. Revista FACEVV, Vila Velha, v. 2, n. 1, p. 22-35, jan. /jun. 2009.
PALMER, J. A. 50 grandes educadores modernos: De Piaget a Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2010.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1999.
PIAGET, J. Epistemologia genética. 3. ed. Martins Fontes: São Paulo, 2007.
RODRIGUES, I. C. Resolução de problemas em aulas de matemática para alunos de 1ª a 4ª séries do ensino fundamental e a atuação dos professores. 2006. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – PUC, São Paulo, 2006.
SÁ, M. B. Z.; SANTIN FILHO, O. Alguns aspectos da obra de Piaget e sua contribuição para o ensino de química. Revista Ibero Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 1, p. 190-204, 2017.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. Ler, escrever e resolver problemas. Porto Alegre: Artmed, 2001.
VALENTE, J. A. Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: VALENTE, J. A. (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP-NIED, 1999. p. 99-115.
ZUFFI, E. M.; ONUCHIC, L. R. O ensino aprendizagem de matemática através da resolução de problemas e os processos cognitivos superiores. Revista Iberoamericana de Educacion Matemática, Espanha, n. 11, p. 79-97, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .