Constructive approach

case of a school in the North of Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p839-851

Keywords:

Constructivist approach, Teaching and learning process, Projects

Abstract

The way of expressing, the way of teaching, the posture and the methodology adopted by the school and the education professionals, contribute in the construction of students' knowledge. Thus, one must know the conceptions that underlie educational planning so that the learning objectives are successfully achieved. Considering a private school in the north of the state of Rio Grande do Sul, the present essay methodically privileges the qualitative approach, based on a bibliographical and documentary study, with the purpose of analyzing the educandário, problematizing the chosen conception for its foundation, especially , in relation to its principles and philosophy, the student, the teacher and the methodologies used. After analysis, we conclude that the present school studied fits the, mostly, constructivist approach.

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Author Biographies

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

Andressa Kamaniski, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Pós Graduanda da Especialização em Teorias e Metodologias da Educação, do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Bacharel em Ciências Contábeis pelo Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai (IDEAU). Diploma de Mérito "Aluna-Destaque", no curso de Ciências Contábeis, concluído na Faculdade IDEAU Getúlio Vargas. 

Lúbia Tamires Rintzel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Economista. Mestra em Economia pelo Programa de Pós Graduação em Economia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), área de concentração: Organização Industrial. Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade de Passo Fundo. Pós Graduanda em Teoria em Metodologias da Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Sertão. Técnica Extensionista Programa de Qualificação para Exportação (PEIEX). Professora Ensino Superior na Faculdade Anglicana de Tapejara (FAT). 

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Published

2020-12-23

How to Cite

CASTAMAN, Ana Sara; KAMANISKI, Andressa; RINTZEL, Lúbia Tamires. Constructive approach: case of a school in the North of Rio Grande do Sul. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 839–851, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p839-851. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3653. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda