Environmental Education and Geography teachers

narrative interviews on teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p663-676

Keywords:

Geography teaching, Environmental education, Narrative research.

Abstract

This article ís the result of a study made in 2018 with the goal of discovering teaching methods which involves environmental issues in the Licenciate (permission to teach) in Geography. The chosen method to seek the professional background of these teachers was the narrative interview research, since it qualifies and allows conbinations of life stories, motivations and understanding the actions of these teachers in the classroom. In order to accomplish it, 35 teachers from de five macro brazilian regions were interviewed from different institutions in different educational levels (Fundamental, High School and Higher Education). The results tries to focus through the eyes of the afore mentioned teachers, an overview of teaching Environmental Education in the Geography courses, as well as its practices, its teaching  and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Fausto Kuster Cid, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Professor Titular do Instituto Federal do Espírito Santo - IFES, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH - IFES), Licenciado e Bacharel em Geografia (UFES), Mestre em Engenharia de Transportes/Gestão Ambiental (UFES), Doutor em Educação (UFAL) e Pós-doutor em Educação Ambiental (UFES). Vasta experiência na elaboração e análise de projetos ambientais, autor/coautor de livros e artigos científicos, produtor executivo do curta metragem Reno, líder do grupo de pesquisa Aracê, membro do conselho editorial da Edifes e da Editora Cousa. 

References

ALVES, Nilda. A narrativa como método na história do cotidiano escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2000. p. 1-10.

ANDRADE, M. C. Geografia ciência da sociedade: uma introdução à análise do pensamento geográfico. São Paulo: Atlas, 1987.

BARCHI, R. Uma educação ambiental libertária. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambiental, Rio Grande, v. 22, p. 69-85, jan./jul., 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2819/1582. Acesso em: 20 abr. 2019.

BORGES, F. et al. O que esperar da escola e do professor. In: ANTUNES, A.; ABREU, J.; PADILHA, P. R. EAD Freiriana: artigos e projetos de intervenção produzidos durante o curso A escola dos meus sonhos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2018. p. 13- 26. Disponível em: https://www.paulofreire.org/download/eadfreiriana/E-book_A_Escola_dos_meus_Sonhos.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.

CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Narrative and story in practice and research. In: SCHÖN, D. A. (ed.). The reflective turn: case studies in and on educacional practice. New York: Teachers College, 1991. p. 258-281.

FAZENDA, I. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 8. ed. Campinas: Papirus, 2003,

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MENDES, R.; VAZ, A. Educação Ambiental no ensino formal: narrativas de professores sobre suas experiências e perspectivas. Educ. rev. Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.395-411, dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982009000300019&lng= en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2019.

MENDONÇA, F. Geografia física: ciência humana. 8. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

MORAES, A. A. A. Historias de leitura em narrativas de professoras: alternativa de formação. Manaus: Univ. do Amazonas, 2000.

MUYLAERT, Camila Junqueira et al. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Rev Esc Enferm USP, São Paulo, n. 48, p. 193-199, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48nspe2/pt_0080-6234-reeusp-48-nspe2-00184.pdf. Acesso em: 9 maio 2019.

NÓVOA, António. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. dos Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 107-129.

ONFRAY, M. A política do rebelde. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

REIGOTA, M. A. S. Cidadania e educação ambiental. Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 20, edição especial, p. 61-69, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822008000400009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 9 maio 2019.

REIGOTA, M. A. S. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

SPINK, P. K. O pesquisador conversador no cotidiano. Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 20, edição especial, p. 70-77, 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=309326473010. Acesso em: 12 abr. 2019.

STURMER, A. B. et al. Pensando a escola hoje: a era líquida, digital, o Brasil e a educação de relevância. In: ANTUNES, A.; ABREU, J.; PADILHA, P. R. EaD Freiriana: artigos e projetos produzidos durante o curso a escola dos meus sonhos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2018. p. 27-42. Disponível em: https://www.paulofreire.org/download/eadfreiriana/E-book_A_Escola_dos_meus_Sonhos.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia física (?), geografia ambiental (?) ou geografia e ambiente (?). In: MENDONÇA, F.; KOZEL, S. (org.). Elementos de epistemologia da geografia contemporânea. Paraná: UFPR, 2002. p. 111-120.

Published

2021-11-05

How to Cite

CID, Eduardo Fausto Kuster. Environmental Education and Geography teachers: narrative interviews on teaching practices. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 663–676, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p663-676. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3658. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas