The physiology of thematic hunger in didactic books

epistemological deficiencies in the light of scientific literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p175-197

Keywords:

Scientific education, Critical education, Scientefic literacy

Abstract

Science configures a human activity constructed by social interactions and historical contexts, incorporating values. It alters social, cultural, technological and environmental directions in the context in which it operates. This paper seeks to contextualize science in the sense of the development of criticality in the teaching of the area. The methodology used was the documentary analysis of teaching materials. We analyzed texts that presented contents about nutrition, based on critical scientific literacy parameters, based on Auler and Delizoicov, which prioritize the relationship between science, technology and society in a contextualized way from thematic approaches. The results indicate that the textbook may be sufficient in the presentation of concepts, but the contextualization is not so much in terms of social application as the role of science in that situation.

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Author Biographies

Paula Rodrigues de Oliveira Santos, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Possui graduação em Ciências Biológicas licenciatura pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - campus Sorocaba). Desenvolveu pesquisa na área de ecotoxicologia avaliando o efeito de fármacos (paracetamol e propranolol) em marcadores bioquímicos do peixe Phalloceros harpagos. Atualmente Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGED) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar- campus Sorocaba), desenvolvendo pesquisa sobre o Currículo na Perspectiva Freireana.

Antonio Fernando Gouvea da Silva, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Doutor em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Presta serviços de assessoria a Secretarias de Educação na implementação de movimentos de reorientação curricular. Professor de Ensino Superior, Graduação e Pós-Graduação, na Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba e na Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como pesquisador nas áreas de Currículo Crítico, Políticas Curriculares e Metodologia do Ensino de Ciências Naturais e Biologia.

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Published

2021-04-30

How to Cite

SANTOS, Paula Rodrigues de Oliveira; SILVA, Antonio Fernando Gouvea da. The physiology of thematic hunger in didactic books: epistemological deficiencies in the light of scientific literacy. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 175–197, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p175-197. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3704. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda