Literacy in the magazine O Ensino-PR (1922-1924)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p523-540

Keywords:

Press, The Teaching Magazine, Literacy.

Abstract

The periodical educational press, at the beginning of the twentieth century, was a commonly used resource, given the precariousness of teacher training in Brazil. In Paraná, the magazine "O Ensino" stands out published between the years 1922 and 1924, by the General Province of the Teaching of Paraná. The present study aims to analyze this journal, specifically, aims to investigate the themes of literacy.  It can be seen that literacy, in a pragmatic way, was the agenda that was often recorded in the journal in line with other debates, constituting a solution to the problems of education. Otherwise, the study incites questions and debates, especially on literacy and how often the theme is addressed in proposals for government reforms since the beginning of the twentieth century and how the emphasis on teaching, without a consistent theoretical training, continues to be the strategy officially used.

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Author Biographies

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brasil. Coordenadora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná- Campus União da Vitória , Brasil

Maria Isabel Moura Nascimento, Sra, Universidade Estadual de Ponta Grossa

É graduada em Pedagogia pelo Instituto de Ciências Sociais de Americana, Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e Doutora em Educação, Área de Concentração: Filosofia e História da Educação, pela Universidade Estadual de Campinas, Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa-UEPG onde trabalha desde (1990) e atua como Professora no curso de graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado desta instituição.

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Published

2021-08-30

How to Cite

ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. Literacy in the magazine O Ensino-PR (1922-1924). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 523–540, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p523-540. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3753. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda