Special and inclusive education

the creation of a specific axis in national mathematical events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p785-796

Keywords:

Special education, Mathematical education, Inclusive education.

Abstract

Special education is a universally widespread theme, so this article seeks to demonstrate the importance of this discussion through analyzes by researchers in the field, such as Delors, Kassar, Rocha, among others. In addition to showing its evolutionary process and supporting its norms by the Federal Laws and Decrees that constitute the way in which special education is carried out in the regular school system. Finally, but no less important, we also portray how special education is carried out in the mathematical context and the implications that such laws bring, looking at national events and the creation of a specific axis of special and inclusive education in these events. The text is divided into three moments: first talking about the achievement of Special Education, then dealing with Special Education in schools, and ending with insertion in events. With that, we conclude that the insertion of a more egalitarian education for all is still taking slow steps, however, there is great progress arising from discussions by researchers, students and many others who think about this education.

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Author Biographies

Ellen Cristina Carvalho Rodrigues, Universidade do Estado do Pará

Licenciada em Matemática pela Universidade do Estado do Pará. Especialização em andamento em Educação Especial e Inclusiva. Universidade do Estado do Pará, Centro de Ciências Sociais e Educação. Atualmente, atua como professora no projeto "Mais Educação" para alunos do ensino fundamental no município de Ananindeua/PA. 

Pedro Franco de Sá , Universidade do Estado do Pará

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará, mestre em Matemática pela Universidade Federal do Pará e doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professor Titular de Educação Matemática do Departamento de Matemática, Estatística e Informática. É docente fundador do Programa de Mestrado em Educação do CCSE- UEPA, docente fundador da REAMEC e docente fundador do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática do CCSE- UEPA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, ensino de matemática por atividades, matemática no ensino fundamental e uso de novas tecnologias em sala de aula, em particular uso didático da calculadora. 

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Published

2021-11-05

How to Cite

RODRIGUES, Ellen Cristina Carvalho; SÁ , Pedro Franco de. Special and inclusive education: the creation of a specific axis in national mathematical events. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 785–796, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p785-796. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3828. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda