Invent teaching

seeds of autonomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id3850

Keywords:

education, pedagogical practices, wandering.

Abstract

The text is the result of research and pedagogical practices in the educational field, and about the potentialities of creation and an autonomous pedagogy in the formative processes. The text tenses dialogues about educational practices and what matters to us in the exercise of teaching. Through some formative processes lived by the author, seek to evidence issues, concerns and still unstable, but under construction, rehearsed in daily life and outlined in thought and inventions. It is argued that the power of creation and the errancy in teaching are ways of rupture in the face of current conservative advances, paying attention to the exercise of otherness, inventiveness and experimentation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Hempkemeyer, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFSC pela Universidade Federal de Santa Catarina. Psicóloga da Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina. 

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

DEVORAÇÃO: como permanecer fortes? Nigéria 202B. Fortaleza: Cia de Arte Andanças, 2016. 1 vídeo (20 min). Disponível em: https://vimeo.com/187230302. Acesso em: 23 maio 2019.

DUARTE, Mel. Negra nua crua. 2. ed. São Paulo: Ijumaa, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando 2: sobre vivências, piolhos e afetos: roda de conversa com educadores. Lorena, SP: UK’A Editorial, 2017.

PARA onde foram as andorinhas? Direção de Mari Corrêa. Roteiro de Paulo Junqueira. São Paulo: Instituto Catitu e Instituto Socioambiental, 2016. 1 vídeo (22 min). Disponível em: https://vimeo.com/179228552. Acesso em: 27 maio 2019.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

Published

2022-08-05

How to Cite

HEMPKEMEYER, Sheila. Invent teaching: seeds of autonomy. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022003, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id3850. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3850. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda