Invent teaching
seeds of autonomy
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id3850Keywords:
education, pedagogical practices, wandering.Abstract
The text is the result of research and pedagogical practices in the educational field, and about the potentialities of creation and an autonomous pedagogy in the formative processes. The text tenses dialogues about educational practices and what matters to us in the exercise of teaching. Through some formative processes lived by the author, seek to evidence issues, concerns and still unstable, but under construction, rehearsed in daily life and outlined in thought and inventions. It is argued that the power of creation and the errancy in teaching are ways of rupture in the face of current conservative advances, paying attention to the exercise of otherness, inventiveness and experimentation.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
DEVORAÇÃO: como permanecer fortes? Nigéria 202B. Fortaleza: Cia de Arte Andanças, 2016. 1 vídeo (20 min). Disponível em: https://vimeo.com/187230302. Acesso em: 23 maio 2019.
DUARTE, Mel. Negra nua crua. 2. ed. São Paulo: Ijumaa, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MUNDURUKU, Daniel. Mundurukando 2: sobre vivências, piolhos e afetos: roda de conversa com educadores. Lorena, SP: UK’A Editorial, 2017.
PARA onde foram as andorinhas? Direção de Mari Corrêa. Roteiro de Paulo Junqueira. São Paulo: Instituto Catitu e Instituto Socioambiental, 2016. 1 vídeo (22 min). Disponível em: https://vimeo.com/179228552. Acesso em: 27 maio 2019.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sheila Hempkemeyer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .