School

the mandatory presence of corporeality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p657-668

Keywords:

Corporeality, School, Phenomenology

Abstract

Formal education has been specially centered in the students’ head, diffusing concepts, definitions and formulas that must be memorized by them because of the tests they are evaluated. In this sense, the newtonian/cartesian paradigm remains hegemonic at the schools, where the students’ body is repressed. This present reflective paper stablishes the corporeality in school as sine qua non condition for the educative act, understanding it more as an attitude than a concept, in which a whole-body learning take place. In addition, this reflective text brings together researchers and professors that have been producing papers and researches on corporeality, motricity, subject-body and many other related subjects of utmost importance to the educative act in school. The epistemic background of this paper is centered on phenomenology, specially in Merleau-Ponty, because the author’s indicated that the body is not an object or even an idea, but a expression of the human being that moves and lives.

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Author Biographies

Wagner Wey Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Metodista de Piracicaba, graduação em Pedagogia Habilitação em Administração e Orientação Educacional pela Faculdade de Educação Osório Campos-RJ, graduação em Pedagogia, Habilitação em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação Dom Bosco, mestrado em Educação (Filosofia) pela Universidade Metodista de Piracicaba, doutorado em Educação (Psicologia Educacional) pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é professor do Curso de Graduação em Educação Física e do Curso de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal do Triangulo Mineiro. E Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq na área de Educação.

Alexandre Magno Guimarães , Universidade Federal do Amapá

Graduado em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP; Especialista em Educação Física Escolar pelo Centro Universitário Claretiano de Rio Claro; Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro, Linha Formação e Ação Profissional em Educação Física e Esportes. Membro do Grupo de Pesquisa NUCORPO - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento. Atualmente é professor na Universidade Federal do Amapá.

Marcus Vinicius Simões de Campos , Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Graduado em Ciências do Esporte pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - Campus Limeira e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Foi Bolsista de Iniciação Cientifica do CNPq. Atualmente é aluno regular do programa de Doutorado da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP.

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Published

2020-12-23

How to Cite

WEY MOREIRA, Wagner; GUIMARÃES , Alexandre Magno; CAMPOS , Marcus Vinicius Simões de. School: the mandatory presence of corporeality. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 657–668, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p657-668. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3902. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação Física Escolar