Youth and gender in school Physical Education

reflections from records within a situated context of teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p741-755

Keywords:

School everyday life, Teaching work, Intersectionalities

Abstract

This work presents reflections on the daily teaching of Physical Education at a Federal Institute in the State of Rio Grande do Sul, Southern Brazil. We have reviewed theoretical constructs by authors from the Sociology of Education, Sociology of Youth and School Physical Education. The objectives point to three guiding aspects of our analysis: to situate the ways of teaching of one Physical Education teacher, based on issues that involve youth and gender; describe how those issues underpin the teacher’s teaching; and explain the intersectionality in this process. We conducted a qualitative research with field diaries as methodological instrument – containing observation logs and records about the classes – and reports from the teacher. The results indicate that the debate about transsexuals in sport with young students can be important to break the prejudices that often support the discourses on this issue. We consider that there are engenderments, approximations and intersectionalities that imply the students’ participation and involvement, based on their knowledge related to gender issues in their youth, as well as their identity, social and epistemological relationships to knowledge developed in Physical Education.

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Author Biographies

Luciano Nascimento Corsino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

É docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Rolante. Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Metropolitano de São Paulo - UNIMESP-FIG, especialização em Educação para as Relações Étnico-Raciais pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, mestrado em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP e doutorado em Educação na Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP.

Luiz Sanches Neto , Universidade Federal do Ceará, Instituto de Educação Física e Esportes

Professor adjunto da Universidade Federal do Ceará (UFC), no Instituto de Educação Física e Esportes (IEFEs). Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre e Doutor em Pedagogia da Motricidade Humana com Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). 

Luciana Venâncio , Universidade Federal do Ceará, Instituto de Educação Física e Esportes

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista/Unesp-Rio Claro, Especialista em Educação Física Escolar/FEF-Unicamp, Mestre em Educação Física Escolar/Unesp-Rio Claro, Doutora em Educação pela Unesp-Presidente Prudente. Foi bolsista de Doutorado FAPESP. Atualmente é professora Adjunta Classe A na Universidade Federal do Ceará, no Instituto de Educação Física e Esportes (IEFEs) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação (Mestrado Acadêmico) em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Natal.

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Published

2020-12-23

How to Cite

NASCIMENTO CORSINO, Luciano; SANCHES NETO , Luiz; VENÂNCIO , Luciana. Youth and gender in school Physical Education: reflections from records within a situated context of teaching and learning. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 741–755, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p741-755. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3906. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação Física Escolar