Teaching chemistry and interdisciplinary projects

what teachers say

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23id3954

Keywords:

Interdisciplinarity, Chemistry teaching, Learning.

Abstract

The research aimed to investigate the presence of the interdisciplinary approach in the teaching of chemistry with five state public school teachers in the city of Santa Luzia (MG), in the metropolitan region of Belo Horizonte.  The instruments for data production were observation of the practice, semi-structured interview, application of a questionnaire and three discussion groups on the subject. The deep-seated school culture emerged as the main barrier to an interdisciplinary culture. The group preferred at first the interdisciplinary approach based on the integration of the contents carried out by the teacher. At the end of the research, they recognized that interdisciplinary projects require curricular integration and joint planning work, constituting a strategy for the realization of an interdisciplinary approach in chemistry teaching.

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Author Biographies

Carmem Lucia Eiterer, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestre em Educação pela FE-USP (Área Didática, sub área Linguagem e Educação e Doutora em Educação pela FE-USP (Área Didática sub área Linguagem e Educação). Professora Titular em Didática atua no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Leciona Didática junto a diferentes cursos de Licenciatura na Graduação. Pesquisadora do NEJA - Núcleo de Educação de Jovens e Adultos desde 2002. 

Gabrielle Cristina Moreira Barbosa, Governo do Estado de Minas Gerais - Secretaria de Educação

Mestre em Educação (Didática e Docência). Licenciatura em Química. 

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Published

2021-11-05

How to Cite

EITERER, Carmem Lucia; BARBOSA, Gabrielle Cristina Moreira. Teaching chemistry and interdisciplinary projects: what teachers say. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 645–661, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23id3954. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3954. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas