Teaching chemistry and interdisciplinary projects

what teachers say

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23id3954

Keywords:

Interdisciplinarity, Chemistry teaching, Learning.

Abstract

The research aimed to investigate the presence of the interdisciplinary approach in the teaching of chemistry with five state public school teachers in the city of Santa Luzia (MG), in the metropolitan region of Belo Horizonte.  The instruments for data production were observation of the practice, semi-structured interview, application of a questionnaire and three discussion groups on the subject. The deep-seated school culture emerged as the main barrier to an interdisciplinary culture. The group preferred at first the interdisciplinary approach based on the integration of the contents carried out by the teacher. At the end of the research, they recognized that interdisciplinary projects require curricular integration and joint planning work, constituting a strategy for the realization of an interdisciplinary approach in chemistry teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmem Lucia Eiterer, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestre em Educação pela FE-USP (Área Didática, sub área Linguagem e Educação e Doutora em Educação pela FE-USP (Área Didática sub área Linguagem e Educação). Professora Titular em Didática atua no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Leciona Didática junto a diferentes cursos de Licenciatura na Graduação. Pesquisadora do NEJA - Núcleo de Educação de Jovens e Adultos desde 2002. 

Gabrielle Cristina Moreira Barbosa, Governo do Estado de Minas Gerais - Secretaria de Educação

Mestre em Educação (Didática e Docência). Licenciatura em Química. 

References

BERTI, V. Interdisciplinaridade: um conceito polissêmico. 2007. Dissertação (Mestrado em Ensino de Química) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 24 abr. 2018.

BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 abr. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ ensino médio: orientações educacionais complementares aos parâmetros curriculares nacionais. Ciências da natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002.

CARLOS, J. G. Interdisciplinaridade no ensino médio: desafios e potencialidades. 2007. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no ensino fundamental: contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil: o reconhecimento de um percurso. Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 10-23, out. 2011.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1979.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas: Papirus, 2012.

FAZENDA, I. C. A. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 6. ed. Campinas: Papirus, 1995.

FAZENDA, I. C. A. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 8. ed. São Paulo: Papirus, 1994.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MOURA, D. G. de. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Vozes, 2006.

PEREIRA, A. S. Análise de um processo de inovação educativa numa escola gaúcha: a interdisciplinaridade como princípio inovador. 2007. Tese (Doutorado em Reformas e Processos de Inovação em Educação) - Universidade de Santiago de Compostela, Espanha (USC), 2007.

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 3-15, mar. 2005.

SAMPAIO, C. F. Projetos interdisciplinares: concepções e práticas de docentes do ensino médio. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Centro Universitário Univates, Lajeado, 2015.

SANTOMÉ, J. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

YIN, R. Pesquisa de estudo de caso: design e métodos. Série de métodos de pesquisa social aplicada. Thousand Oaks, Londres: Sage Publications. 2006.

Published

2021-11-05

How to Cite

EITERER, Carmem Lucia; BARBOSA, Gabrielle Cristina Moreira. Teaching chemistry and interdisciplinary projects: what teachers say. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 645–661, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23id3954. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/3954. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas