The knots in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4001

Keywords:

education, sensitive experience, classroom.

Abstract

The present article - The knots in the classroom reflects on the prerogatives of an education open to sensitivity and the encounter between subjects in the educational environment. Through the (auto) biography approach, it is possible to wander through the temporalities of teaching / student doing, opening up to the narrated places and the perception of experiential non-linearity, evidenced in subjects who learn together. Revisiting educational space-times o meeting places guides us to the interpretive and experiential multiplicity of the classroom. From a theoretical and judicious investigation, the ideas outlined stopped to reflect on a reality that opens up endlessly between the rational and the sensitive. In this way, the image of a classroom that cannot be summarized in terms of measuring the world in solitary rationalities, but open to the totality that excludes nothing, urges in learning by means of completeness / (in) completeness as a movement to search for ourselves and the other.

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Author Biographies

Professora Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - Univille

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina; Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná. Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação.

Antonio Marcio do Amaral, Universidade da Região de Joinville- UNIVILLE

Licenciatura em Filosofia pela Faculdade Padre João Bagozzi; Mestrado em Educação pela Universidade da Região de Joinville. Integrante/pesquisador do Laboratório de Educação, Filosofia e Emancipação da Vida- LEFEMA/UFPR; Pesquisador em Arte na Educação pelo Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação Nupae/UNIVILLE.

Ernesto Jacob Keim, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Licenciado em Ciências e Matemática pela Universidade Católica de Petrópolis, Bacharel e Licenciado em Biologia pela Universidade Santa Úrsula, mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba e pós-doutor em Filosofia da Educação na Unicamp. Sou pesquisador e professor DE na Universidade Federal do Paraná, lotado no Centro de Estudos do Mar, onde atuo como docente nas licenciaturas em ciências exatas e como docente no programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional de Ensino de Ciências Ambientais. 

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Published

2022-08-05

How to Cite

SILVIA SELL DUARTE PILLOTTO, Professora; AMARAL, Antonio Marcio do; KEIM, Ernesto Jacob. The knots in the classroom. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022010, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4001. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4001. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação e Sensibilidade