Student participation and school membership

way to strengthen public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4031

Keywords:

student participation, school belonging, transdisciplinary projects.

Abstract

This article describes and analyzes the participation of high school students in transdisciplinary projects, problematizing it from the feeling of belonging to the school, evidenced in the study. The research, of a qualitative nature and supported in a transdisciplinary perspective, included a bibliographic study and carrying out narrative interviews with high school students who had already participated in transdisciplinary projects in a public school of the State Education Network, in a municipality in the south of the country. The results indicate that student participation increases the feeling of belonging to the school, which, in turn, makes the school environment more welcoming and motivating for students, which tends to make them more committed to their learning results and more zealous towards the Institution.

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Author Biographies

Daiane Scopel Boff, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas. Professora de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS, Campus Caxias do Sul. Integra os grupos de pesquisa: GPMETA (IFRS) - Grupo de Pesquisa em Matemática, Ensino, Tecnologias e Aplicações; e GIPEDI (UNISINOS) - Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças.    

Manola Bianchi, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS

Graduada, com láurea acadêmica, em Letras-Língua Portuguesa pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Pós-graduanda no curso de Especialização em Docência na Educação Básica e Profissional, no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Atualmente, sou professora de língua portuguesa, no ensino fundamental e no ensino médio, na Escola Estadual Evaristo De Antoni.

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Published

2022-08-05

How to Cite

BOFF, Daiane Scopel; BIANCHI, Manola. Student participation and school membership: way to strengthen public schools . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022013, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4031. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4031. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda