Children emergency zone

a time, an experience and so many lives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p113-132

Keywords:

Time, Pluriverse, Experience, Triggers and childhoods

Abstract

This article is responsible for articulating a way to understand, narrate and practice Childhood Emergency Zones - ZEIs. Conceptualization that arose in research situations between children and adults in circumstances of official public education spaces - Basic Education and Higher Education schools in urban peripheries in the Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The actions are of the Coletivo Infância (UERJ-FEBF and UFRRJ) nucleus of studies and interventions of the research group AFROSIN-UFRRJ. We defend ZEIs as an open dimension of connections, conversations and experiments that give rise to the unknown in the path of reconstruction added to the blocks of sensation, becoming, aesthetic crossings and transindividualities. ZEIs offer consistency for a zone (sphere of indeterminacy) of emergencies (appearing autonomously and temporarily) of childhoods (blocks of sensations and aesthetic pleasure that pass through us). We seek to articulate pluriversal elements that produce a journey to enable those who read the contact with the theoretical-practical movement in constant recreation of ourselves.

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Author Biographies

Renato Noguera, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

Doutor em Filosofia. Professor do Departamento de Educação e Sociedade (DES), do Programa de Pós-Graduação em Filosofia, do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Pesquisador do Laboratório de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas (Leafro).

Luciana Pires Alves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Uerj

Doutora em Educação. Professora pesquisadora na Educação Básica do Município de Duque de Caxias e no Ensino Superior da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/FEBF). Professora do o Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação (PPGECC) é um Programa de Pós-Graduação Strictu Sensu que oferece curso de Mestrado Acadêmico credenciado pela CAPES.

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Published

2021-04-30

How to Cite

NOGUERA, Renato; ALVES, Luciana Pires. Children emergency zone: a time, an experience and so many lives. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 113–132, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p113-132. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4062. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Investigações poéticas e cocriação entre pensamento e vida