Educational practices of teachers-monitors of the Integrated School Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4083

Keywords:

teacher-monitors, educational practices, teaching professionality.

Abstract

This article, derived from a master's research, aims to understand the educational practices of the teacher-monitors of the Integrated School Program, reflecting on the professionality of these subjects. Developed through a case study, the research involves two teacher-monitors from a public school in the city of Belo Horizonte. The data collection was performed through a questionnaire, semi-structured interview, non-participant observation and documentary research. It is evident that, based on their practices, the teacher-monitors have built a new professionalism to meet the demands imposed by the PEI. That is, the attributions of these subjects presuppose the construction of new knowledge and skills. They need to develop workshops and activities according to the profile of the school community and take responsibility for the students during the time of the development of the workshops, classes and tours, of the routes taken by the neighborhood, during meals and moments of rest.

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Author Biographies

Danilo Vasconcelos de Morais, Prefeitura Municipal de Belo Horizonte (MG)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Integra o Grupo de Pesquisa Didaktikè vinculado à Faculdade de Educação da UFMG desde 2018. Concluiu o curso de Licenciatura em Ciências Biológicas em 2015, pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Foi membro do Laboratório de Estudos Bioculturais da Universidade do Estado de Minas Gerais (2014-2015). Atuou como bolsista de iniciação científica pelo CNPq no projeto de Agrobiodiversidade Urbana (2014-2015).

 

Nair Aparecida Rodrigues Pires, Universida Federal de Minas Gerais

Pós-Doutora em Educação pela Université Laval (Québec/Canadá), sob a orientação do professor Clermont Gauthier. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com período sanduíche na Universidade de Lisboa (Portugal), como bolsista Capes do PDSE e Capes Reuni. Mestre em Educação, Especialista em Educação Musical e Bacharel em Música - Piano pela Universidade Federal de Minas Gerais. 

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Published

2022-11-30

How to Cite

MORAIS, Danilo Vasconcelos de; PIRES, Nair Aparecida Rodrigues. Educational practices of teachers-monitors of the Integrated School Program. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022027, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4083. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4083. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda