Teacher training and the organization of pedagogical work

challenges on the education of ASD students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4124

Keywords:

teacher training, organization of pedagogical work, autism spectrum disorder.

Abstract

This paper aims to analyze the relationship between teacher training and the formation of pedagogical work (FPW) directed to students with autism spectrum disorder (ASD) of the early years of the municipal elementary schools from Francisco Beltrão, in the state of Parana, Brazil. It is a qualitative study with bibliographical research, document and data analysis from questionnaires and interviews. Following the analysis of the questionnaires answered by teachers, restricted to those who have students with autism, it presents its criteria for the selection of its interviewees. Thus, it breaks down two categories: “continuing training” and “organization of pedagogical work”. It concludes that there exists a discontinuity in the proposals of continuing training courses with the participation of some teachers. It shows implications of this institutional practice for the FPW directed towards students with ASD, bringing about the development of isolated didactical strategies without considering everyone involved in the training-educational process of these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Sewald, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE, e Mestre no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE, campus de Francisco Beltrão. Membro do grupo de pesquisa Educação Superior, Formação e Trabalho Docente - GESFORT.

Ângela Maria Silveira Portelinha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Pedagogia e especialização em séries iniciais pela Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), mestrado em Educação pela Universidade do Contestado (UNC) em convênio com UNICAMP. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul ( UFRGS) linha de pesquisa, Universidade: teoria e prática. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. (UNIOESTE), curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado, linha de pesquisa "Cultura, processos educativos e formação de professores&quot.

Margarette Matesco Rocha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina, especialização em Psicoterapia Comportamental, mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina e doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Campus de Francisco Beltrão. 

Published

2023-03-22

How to Cite

SEWALD, Silvana; PORTELINHA, Ângela Maria Silveira; ROCHA, Margarette Matesco. Teacher training and the organization of pedagogical work: challenges on the education of ASD students . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023002, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4124. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4124. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda