Initial teacher education to work in the education of youth, adults, and seniors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4141

Keywords:

initial teacher training, curriculum, EJAI.

Abstract

This article discusses Youth, Adult and Elderly Education (YAEE) in initial teacher formation based on the research results of an investigation on teachers and students conceptions in undergraduate degree in Mathematics, Letters and Pedagogy of a university of the west of Bahia state. National curriculum guidelines (NCG) and course curriculum were analyzed, besides the obtained data with the application of a questionnaire, in the month of September of 2019, to the participants. The analyzed curriculum and CPP do not contemplate elderly students, in the researchers knowledge there are fragile and specific actions in these courses about the elderly inclusion in the YAEE, what evidences the need for public policies for an initial teacher formation aimed at the YAEE and the strengthening of existing ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosimeire Aparecida Soares Borges, Universidade do Vale do Sapucaí

Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Bandeirante de São Paulo, tendo realizado o Estágio de doutoramento na Escola Superior de Educação de Lisboa/Portugal. Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática na Universidade Anhanguera de São Paulo. Mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora do Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Sapucaí -UNIVÁS, Pouso Alegre/MG. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em História da Educação e Tecnolog, juntamente com a professora Aparecida Rodrigues Silva Duarte. Membro do grupo de pesquisa GHEMAT Brasil, liderado por Wagner Rodrigues Valente.

Arivaldo Ferreira de Souza, Secretaria Estadual de Educação da Bahia

Possui graduação em Geografia (licenciatura) pela Universidade de Pernambuco - UPE, Campus Petrolina, Mestrado em Educação pela Universidade Vale do Sapucaí - UNIVÁS, Pouso Alegre - MG. Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Faculdade de Educação São Luís - FESL-SP, (2018) e pós-graduado em Educação de Jovens e Adultos pela Faculdade Integrada de Araguatins - FAIARA - TO (2019), pós-graduando em Docência do Ensino Superior e Metodologias Ativas pela Faculdade Metropolitana de Ribeirão Preto- FAMEESP (2020). Aluno Especial do Doutorado em Educação pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2020). 

Published

2023-03-22

How to Cite

BORGES, Rosimeire Aparecida Soares; SOUZA, Arivaldo Ferreira de. Initial teacher education to work in the education of youth, adults, and seniors. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023004, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4141. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4141. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda