Wahuiru Pakup
a new sun at Sateré-Mawé indigenous school
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4170Keywords:
indigenous education, Sateré-Mawé, ethnography.Abstract
This paper presents partial results of an ethnographic research on the meanings of the school for a Sateré-Mawé community (in Maués, state of Amazonas). The first part of the paper covers historic aspects of the group’s struggle to persist in their traditional ways of existence, affirming their ethnical identity, and the obstacles to the official recognition of the Wahuiru Pakup indigenous school (called Novo Sol). The second part analyzes the social and symbolic relations at the school, its specific rites, times, and spaces, in order to understand the social and pedagogical practices taking place there. Finally, we reflect on the role of subjectivity during the ethnographic research, which required an intense field immersion with participant observation during local everyday activities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marta Castro dos Santos, Debora Breder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .