Public education policies in Guinea-Bissau

challenges for conquest the right to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4184

Keywords:

the right to education in Guiné-Bissau, public education policies, neoliberalism.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the challenges for conquest the right to education in Guinea-Bissau, through public policies, during the post-independence period. This reflection becomes necessary in order to elucidate the contemporary social reality of this country in terms of guaranteeing this social right aimed at the Guinean population. The main methodological procedures used were: i) examination of official documents; ii) carrying out the bibliographical research and iii) the content analysis. The results obtained point out that for the effectiveness of guaranteeing the right to education related to access and permanence of the entire Guinean population, as provided for in the legal frameworks analyzed, there is a long way to build the democratic process to be traversed.

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Author Biographies

Bruno Gomes, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Paraná - UFPR, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alfenas-MG e bolsista de CAPES pelo PPGE/UNIFAL-MG, Licenciado em Sociologia e Bacharel em Humanidade pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira- UNILAB. 

Natalino Neves da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Adjunto da Faculdade de Educação (FaE), Departamento de Administração Escolar (DAE), da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas (UFMG). Atua em Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação. Pesquisa na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação.

Published

2023-10-03

How to Cite

GOMES, Bruno; SILVA, Natalino Neves da. Public education policies in Guinea-Bissau: challenges for conquest the right to education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023029, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4184. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4184. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda