Changes in school organization and teachers’ continuing education in a city of São Paulo state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p231-246

Keywords:

Continuing education, School organization, Teachers' work

Abstract

This article discusses about the actions of teachers’ continuing education in a city of São Paulo state in the context of educational reforms implemented in Brazil since the 1990s, that profoundly changed the school eorganization. Based on research that sought to understand how continuing education actions are developed in elementary schools in this city, it is highlighted that the school organization has been modified through reforms thought outside the school and that modify the curriculum that is practiced in the classroom, the methodologies, the assessment processes and that have a strategic element in teacher education to promote these changes. In this way, the research highlights the centrality that the training promoted by the Program Ler e Escrever has assumed in the daily lives of the schools in the searched system, changing its entire organization, constituting itself as a standard instrument for teachers' work.

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Author Biographies

Vanessa Moraes Abdala Guarda , Prefeitura do Município de Piracicaba - Rede Municipal de Educação de Piracicaba

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Pós Graduação lato sensu em Educação Especial pela Universidade Metodista de Piracicaba e Pós Graduação lato sensu em Psicopedagogia pela Faculdade Salesiana Dom Bosco de Piracicaba. Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, no Núcleo de Estudo e Pesquisa Trabalho Docente, Formação de Professores e Políticas Educacionais. Atualmente, é Diretora de Escola Pública, no município de Piracicaba.

Andreza Barbosa , Universidade de Sorocaba - Uniso

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus de Araraquara, mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus de Rio Claro. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba (UNISO). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais, gestão educacional e trabalho docente.

Renata Cristina Oliveira Barrichelo Cunha, Centro Universitário Salesiano de São Paulo - Unidade Americana

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro Universitário Salesiano de São Paulo e coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/UNISAL.

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Published

2021-04-30

How to Cite

GUARDA , Vanessa Moraes Abdala; BARBOSA , Andreza; CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo. Changes in school organization and teachers’ continuing education in a city of São Paulo state. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 231–246, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p231-246. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4659. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda