Endless conversations

cinema in formative processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4844

Keywords:

education, cinema, teacher training.

Abstract

The text opens a conversation between researchers interested in the relationship between cinema and education. It studies the understandings that permeate their research and actions as teachers, their current care in using a film in a pedagogical practice. The essay presents a menu of reviews that moves the researcher's thoughts, regarding, specifically, the mindset of cinema and education. Different political stories are brought into discussion, opening different perspectives. It is a text-conversation, unpretentious, interested in evoking reflections on the actuality, on the potential of integrating films into educational processes. The conversation goes through issues related to authorship, to the cinema’s history, affection, the ethical and aesthetic dimensions of training, to the present time. At the end of the essay, there are brief comments on some films watched by the authors during the pandemic, wishing to reflect on how this context influences reading roadmaps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Belinaso , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Associado II da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Alessandra Collaço da Silva , Universidade Federal de Santa Catarina

Sou ​professora e oficineira de cinema há mais de 12 anos. A minha formação atravessa a educação, o cinema, o design gráfico e a pedagogia. Atualmente sou pesquisadora financiada pelo CNPQ, no Doutorado em Educação (UFSC) da linha ECO. 

References

ALLY COLLAÇO. Ally Collaço na TV Mostra falando sobre o Coletivo Cinema de Meninas (2020). Florianópolis, 2020. Disponível em: https://www.allycollaco.com/coletivo-cinema-de-meninas.html. Acesso em: 20 jun. 2021.

BELINASO, Leandro. Como escrever com os ruídos do mundo? In: CHAVEZ, Silvia; BRITO, Maria dos Remédios de (org.). Formação, ciência e arte: autobiografia, arte e ciência na docência. São Paulo: Livraria da Física, 2016. p. 89-102.

BERGALA, Alain. A hipótese cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink, Cinead/LISEFE/UFRJ, 2008.

CAFARNAUM. Direção de Nadine Labaki. São Paulo: Sony Pictures Brasil, 2018. (120 min).

CINE KURUMIN. Festival Internacional de Cinema Indígena. 8. ed. Salvador: Espalha Semente, Cinekurumin, 2020. Disponível em: https://cinekurumin.org/. Acesso em: 11 jun. 2021.

O COMEÇO da vida 2: lá fora. Direção de Renata Terra. Pernambuco: Maria Farinha Filmes, 2020. (92 min).

AS CONSEQUÊNCIAS do feminismo (Les résultats du féminisme). Direção de Alice Guy. França: Gaumont Film Company, 1906. (7 min).

CRISPE, Juliana. Cartografias afetivas. Linha Mestra (Associação de Leitura do Brasil), Campinas, v. 27, p. 107-111, 2015.

CRISPE, Juliana. Cartografias afetivas: proposições do professor-artista-cartógrafo-etc. RA'E GA: o Espaço Geográfico em Análise, Curitiba, v. 30, p. 106-130, 2014.

ERA o hotel Cambridge. Direção de Eliane Caffé. São Paulo: Aurora Filmes, 2016. (93 min).

A FADA dos repolhos (La fée aux choux). Direção de Alice Guy. França: Gaumont Film Company, 1896. (1 min).

HOLANDA, Karla. (org.). Mulheres de cinema. Rio de janeiro: Numa, 2019.

HOMEMADE. Organização de Pablo Larraín. EUA: Netflix, 2020. (126 min).

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020a.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

LENDAS do Lago: Willy e os guardiões do lago (Willy and the Guardians of the Lake). Direção de Zsolt Pálfi. Hungria: Cinemon Entertainment, 2018. (75 min).

A MADAME tem desejos (Madame a des envies). Direção de Alice Guy. França: Gaumont Film Company, 1907. (4 min).

O MENINO e o mundo. Direção e roteiro de Alê Abreu. Brasil, 2015. (80 min).

E A MULHER criou Hollywood (Et la femme créa Hollywood). Direção de Julia Kupenberg e Clara Kupenberg. França: OCS Géants, 2016. (52 min).

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Mas as crianças gostam! Ou sobre gostos e repertórios musicais. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26, 2003. Poços de Caldas. Anais [...]. Poços de Caldas: Anped, 2003.

PARIS, Texas. Direção de Win Wenders. Los Angeles: 20th Century Studios, 1984. (147 min).

PROFISSÃO: repórter. Direção de Michelangelo Antonioni. Itália: Metro-Goldwyn-Mayer, 1975. (126 min).

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EIXO experimental; Editora 34, 2005.

RETRATO de uma jovem em chamas (Portrait de la jeune fille en feu). Direção de Céline Sciamma. França: Supo Mungam Films, 2019. (120 min).

SILVEIRA, Eduardo; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Gambiarras inventivas de ambientes. In: Paula Corrêa Henning; Andresa Mutz; Virgínia Tavares Vieira. (org.). Educações ambientais possíveis: ecos de Michel Foucault para pensar o presente. Curitiba: Editora Appris, 2018.

SILVA, Alessandra Collaço da. Arte, mídia e cinema na escola: um ensinar que (me) ensina!. 2012 Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

SOUL. Direção e roteiro de Pete Docter. Estados Unidos: Walt Disney Studios Motion Pictures, 2020. (101 min).

TURISTA especial (La belle verte). Direção de diretora Coline Serreau. França: Filmes de Alain Sarde, 1996. (99 min).

Published

2022-12-01

How to Cite

BELINASO , Leandro; SILVA , Alessandra Collaço da. Endless conversations: cinema in formative processes. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022037, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4844. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4844. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas cotidianas em currículos com o cinema, suas narrativas, imagens e sons: outros modos de ‘aprenderensinar’