Pedagogical practices and educational networks with environmental education and the uses of cinema, photographs, sounds and videos in everyday school life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4845

Keywords:

Environmental education., pedagogical practices, educational networks.

Abstract

This text presents the experiences and trajectories of two projects, one of them a community project and the other one academic, lived with pedagogical practices of Environmental Education using cinema, videos, sounds, images and narratives, presented in two episodes. Teachers and students of Basic Education, social groups and fishermen participated in the environmental education actions carried out by the Narradores da Maré project and by Coletivo Formate in everyday school life, and in different educational networks. Both projects believe in pedagogical, training and community practices in environmental education, as well as on the ethical, aesthetic and political dimensions of images, cinema, sounds and videos. Such practices are inspired by Freire's perspectives on education, aiming to raise dialogic processes of teaching, research and extension, based on our daily relationships with local ecological issues, in this case the Formate river basin and the mangroves in the Bay of Vitória.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soler Gonzalez, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Professor Adjunto do Centro de Educação (Ufes). Professor permanente do Programa de pós-graduação do mestrado profissional em Educação (PPGME/Ufes). Líder do Grupo de Pesquisa Territórios de aprendizagens autopoiéticas ? Cnpq. Coordenador do projeto de ensino, pesquisa e extensão Narradores da maré.

Edilene Machado dos Santos , Secretaria de Educação de Vila Velha/ES

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba e graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente leciona como professora nas séries iniciais do ensino fundamental, na educação do campo, no município de Cariacica/ES. Mestra em educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Educação (PPGMPE) da UFES. Integrante do Grupo de Pesquisa - Territórios de Aprendizagens Autopoiéticas.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz. Racismo estrutural. São Paulo: Polén, 2019.

ALVES, Nilda. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Leite Regina. (org.). Diálogos cotidianos. Petrópolis: DP et Alii; Faperj, 2010. p. 67-82.

ALVES, Nilda. Sobre redes educativas que formamos e que nos formam. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 115-133.

ALVES, Nilda; CALDAS, Alessandra Nunes; ANDRADE, Nívea. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SUSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docentes: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-46.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. v.1.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. v. 2.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 55. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996b.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sergio. Aprendendo com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sergio. Dialogando com a própria história. São Paulo: Paz e Terra, 2011b.

EVARISTO, Conceição. Tempo de nos aquilombar. Cultura do RN, Rio Grande do Norte, 19 jul. 2021. Disponível em: http://culturadorn.blogspot.com/2021/07/tempo-de-nos-aquilombar-conceicao.html. Acesso em: 27 jan. 2020.

GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética com as práticas do bairro Ilha das Caieiras entre os manguezais e as escolas. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Vitória, 2013.

GONZALEZ, Soler; RAMOS, Andreia Teixeira. Educação ambiental autopoiética em redes de conversações na vida cotidiana. Textura, Canoas, n. 30, p. 86-106, jan./abr. 2014.

GONZALEZ, Soler; RAMOS, Andreia Teixeira. Narrativas e práticas pedagógicas de um projeto de pesquisa, ensino e extensão por entre manguezais e cotidianos escolares. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL "AS REDES EDUCATIVAS E AS TECNOLOGIAS", 9., 2017, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ. 2017. p. 1-20. Tema: Educação e democracia - aprenderensinar para um mundo plural e igualitário.

GONZALEZ, Soler; RAMOS, Andreia Teixeira. Há uma horta no meio da cidade. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 21, n. 1, p. 157-178, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/3514/3260. Acesso em: 3 maio 2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MACHADO, Marcelo et al. Tecendo conversas acerca das tecnologias nos cotidianos escolares - os ‘usos’ do filme ‘sierraburgess’. RAIN, Mar del Plata, Argentina, v. 1, n. 1, p. 183-197, jan. 2021. Disponível em: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rain/article/view/4825/5144. Acesso em: 11 jun. 2021.

MENDONÇA, Rosa Helena de et al. Cineconversas” e fabulações curriculantes: o uso de filmes e a potência das conversas como metodologia de pesquisa em educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 1623-1644, out./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/50103/33966. Acesso em: 11 jun. 2021.

NARRADORES DA MARÉ. O dia da torta capixaba. Vitória, ES: Narradores da maré, 10 out. 2017. 1 vídeo (4:13 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_hztukjtc4g&t=86s. Acesso em: 30 jun. 2021.

REIGOTA, Marcos. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. Teias, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 1-6, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24105/17083. Acesso em: 11 abr. 2019.

REIGOTA, Marcos. Ecologistas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 1999.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2012.

REIGOTA, Marcos; RIBEIRO, Adalberto; POSSAS, Raquel. Trajetórias e narrativas através da educação ambiental. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

Published

2022-12-01

How to Cite

GONZALEZ, Soler; SANTOS , Edilene Machado dos. Pedagogical practices and educational networks with environmental education and the uses of cinema, photographs, sounds and videos in everyday school life. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022038, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4845. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4845. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas cotidianas em currículos com o cinema, suas narrativas, imagens e sons: outros modos de ‘aprenderensinar’