'Cineconversations' to 'watchlistenfeelthink' the movie “Guri” in everyday school life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4850

Keywords:

cineconversation, school routines, black cinema.

Abstract

This text partially presents the results of the activities developed from the research project entitled Migratory movements: African diaspora in cinema and in school life, which was interested in the sounds, images and narratives of movies and aimed to understand how the movements of the African diaspora appear in the cinema, in contemporary times, and enter the daily school life. With this in mind, it was proposed to make use of watching-listening the selected films in order to understand their effects on daily school life. This study was based on research into everyday life developed by Nilda Alves, and also supported the ideas of Edileuza Penha de Souza, Nilma Lino Gomes, bell hooks and Conceição Evaristo, in addition to the thoughts of Paulo Freire and Marcos Reigota. In these movements, we held four monthly online cineconversations with teachers and college students who are part of the daily school life of public schools of basic education and the Federal University of Espírito Santo.

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Author Biographies

Nilda ALVES, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências da Educação pelo Université Paris Descartes, França. Atualmente, é Pesquisadora emérita da FAPERJ, com exercício na UERJ, no Programa de Pós-graduação em Educação (campus Maracanã) e no PPGE-Processos Formativos e Desigualdades Sociais (câmpus S. Gonçalo). 

Andréia Teixeira Ramos , Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO/PPGE/CAPES) e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes/PPGE/CAPES). Pesquisadora colaboradora do Grupo de Pesquisa ?Territórios de Aprendizagens autopoiéticas? (CNPq) e do Projeto de ensino, pesquisa e extensão ?Narradores da Maré? do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisadora do Grupo de pesquisa (CNPq) "Ecologias do Narrar da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). 

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Published

2022-12-01

How to Cite

ALVES, Nilda; RAMOS , Andréia Teixeira. ’Cineconversations’ to ’watchlistenfeelthink’ the movie “Guri” in everyday school life. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022042, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4850. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4850. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Práticas pedagógicas cotidianas em currículos com o cinema, suas narrativas, imagens e sons: outros modos de ‘aprenderensinar’