The construction of knowledge and the formation of scientific concepts in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4854

Keywords:

continuing training, formation of concepts, natural sciences.

Abstract

The study aims to analyze the potential for continuing training course for the construction of scientific knowledge and the formation of concepts with ten teachers who minister science classes in the early years. Pedagogical intervention research used as methodology, and questionnaires, recordings of integrated modules, logbook and interview as corpus of research. Defined based on the content analysis, two categories and six indicators: a) training for teaching in natural sciences, b) Teacher action aimed at building knowledge and training of concepts in natural sciences. The indicators validated the contributions of the training program, evidencing the take of consciousness by the learners as the need to prepare for the teaching action, contributing to the expansion of knowledge in natural sciences. It is argued that a science teaching that contemplates the construction of knowledge and training of concepts is directly related to teachers' pedagogical praxis.

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Author Biographies

Sorai Vaz da Silva, Maple Bear Canadian School

Atualmente é Diretora Pedagógica da Maple Bear Canadian School, auxiliando na implementação da franquia na cidade de Curitiba. Atuante na organização e padronização do colégio Canadense, coordenando treinamento e prática dos professores. Graduada em Pedagogia pela Universidade Metodista de Piracicaba. Mestre em Educação em Ciências pela UTFPR, na área de formação científica, Educacional e Tecnológica.

Leonir Lorenzetti , Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Ciências Habilitação Em Biologia pela Universidade do Contestado, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no Departamento de Química e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, atuando na Linha Educação em Ciências. 

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Published

2022-12-05

How to Cite

SILVA, Sorai Vaz da; LORENZETTI , Leonir. The construction of knowledge and the formation of scientific concepts in the early years. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022045, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4854. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4854. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação em ciências e justiça social: interfaces com a formação docente e as práticas educativas