Intercultural Science Education for social justice

articulation of traditional and academic knowledge in the initial training of teachers of Natural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4857

Keywords:

cross-cultural science education, social justice, initial formation.

Abstract

In this text we discuss the importance of problematizing the initial formation of Chemistry teachers that involves Cross-Cultural Science Education in the degrees of Natural Sciences. For this, we defend that the perspective of Cross-Cultural Science Education can contribute to problematize rationalities present in initial teacher training courses about the nature of scientific knowledge, aiming to contribute to social justice. As a methodological contribution, we were inspired by the participant research, using as instruments of data production, records in field diaries, conversation circles with audio recordings. The results show that collective research processes in close contact with different types of knowledge promote intercultural dialogues, which make it possible to face misconceptions about scientific thinking. We conclude by reinforcing the need to insert the theoretical assumptions of Cross-Cultural Science Education in the initial training of teachers, as a way to enhance a culturally and socially oriented curriculum in the initial training of teachers of Natural Sciences.

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Author Biographies

Elizabeth Detone Faustini Brasil, Universidade Federal do Espírito Santo- UFES

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, possui mestrado em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo, graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Espírito Santo e graduação em Bacharel em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Espírito Santo. Possui graduação em Licenciatura em Ciências e Matemática pela Universidade Católica de Minas Gerais - Cel Fabriciano. Atualmente é professora do Departamento de Educação e Ciências Humanas do Centro Universitário Norte da Universidade Federal do Espírito Santo. 

Gerda Margit Schütz Foerste, Universidade Federal do Espírito Santo- UFES

Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Artística pela Federação dos Estabelecimentos de Ensino Superior Em Novo Hamburgo, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Siegen/ Alemanha. É professora aposentada da Universidade Federal do Espírito Santo, com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado).

Patricia Silveira da Silva Trazzi, Universidade Federal do Espírito Santo- UFES

Possui graduação em Ciências biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo, mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente é professor adjunto II da Universidade Federal do Espírito Santo. É professora do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação da UFES na linha de pesquisa Docência e Gestão de processos Educativos com ênfase na formação de professores de Ciências e Linguagem. É coordenadora de área do PIBID Biologia da UFES.

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Published

2022-12-05

How to Cite

BRASIL, Elizabeth Detone Faustini; FOERSTE, Gerda Margit Schütz; TRAZZI, Patricia Silveira da Silva. Intercultural Science Education for social justice: articulation of traditional and academic knowledge in the initial training of teachers of Natural Sciences. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022048, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4857. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4857. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação em ciências e justiça social: interfaces com a formação docente e as práticas educativas