Freirean Epistemology and the teaching of Physics

a didactic proposal for the study of fluids, based on the contradictions involved in the construction of a dam in the hydrographic basin of the “Itaúnas” river in northern Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4859

Keywords:

freirean epistemology, teaching and learning in physics, fluid mechanics.

Abstract

In this work we report an intervention-research regarding the development of a teaching and learning sequence anchored to Paulo Freire’s epistemological assumptions and materialized trough the so-called Three Pedagogical Moments, drawing attention to limit-situations evolved in the construction of a dam. This proposal was developed with a high school junior class in a rural school from a small city in Brazil. The analysis was proceeded upon student’s argument (registered both in video and audio) built during and after visiting the city dam, allowing to identifying in the discourses the importance of the appropriation of fluid mechanics principles for the development of critical reflexivity for their own experience. Our findings show that problematization and dialogue prompted students to critically reflect on physics knowledge and environmental, social and cultural aspects.

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Author Biographies

Natiel da Silva Santos, Centro Estadual Integrado de Educação Rural- CEIER

Mestre em Ensino de Física através do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFES (PPGEnFis) ofertado em associação com o Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF); Sociedade Brasileira de Física (SBF) e (Ufes, Vitória); Especialista em Metodologia de Ensino da Física pelo Centro de Ensino Superior de Vitória (CESV). Licenciado em Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Ernani Vassoler Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutor em Educação (USP - Universidade de São Paulo), Mestrado em Educação Física (UFES - Universidade Federal do Espírito Santo) e Bacharel em Educação Física (UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro). 

Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professor Associado da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, membro do Laboratório de Educação em Ciências (LABEC) atuando no curso presencial e na modalidade a distância e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. 

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Published

2022-12-05

How to Cite

SANTOS, Natiel da Silva; RODRIGUES, Ernani Vassoler; COELHO, Geide Rosa. Freirean Epistemology and the teaching of Physics: a didactic proposal for the study of fluids, based on the contradictions involved in the construction of a dam in the hydrographic basin of the “Itaúnas” river in northern Espírito Santo. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022050, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4859. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4859. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação em ciências e justiça social: interfaces com a formação docente e as práticas educativas