Competence and education

a mistake or a necessity?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4914

Keywords:

competence, scholar education, KSA theory.

Abstract

The concept of competence is the subject of several researches and shows divergence of views among educators regarding its application in schools. This divergence is the subject of this article, whose main objective was to understand the arguments for and against the development of competence in education. Its relevance lies in offering subsidies to know, reflect and take a stand on the topic. This is a literature review, with a qualitative and descriptive approach. It discusses how competence can be applied in everyday problem situations and in the classroom, as well as the complexity involved in pedagogical work in this perspective. Due to this complexity, the implementation of professional teacher development programs is recommended.

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Author Biographies

Cristiane Bevilaqua Mota, Universidade de Sorocaba - Uniso

Doutoranda em Educação na linha de Cotidiano Escolar, práticas educativas e formação de Professores pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba - PPGE - UNISO. Mestra em Educação na linha Educação Superior pelo PPGE - UNISO. Pós graduada Lato sensu em Didática do Ensino Superior e Graduação em Licenciatura em Computação, ambos pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP. 

Patrícia Machado Sampaio da Silva, Faculdade de Tecnologia "Dom Amaury Castanho"

Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba, Professora de Ensino Superior da FATEC Dom Amaury Castanho. 

Maria Alzira de Almeida Pimenta, Universidade de Sorocaba - Uniso

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Pedagogia pela UNICAMP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura, da Universidade de Sorocaba (UNISO). Associada ao International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) e ao International Council for Education on Teaching (ICET). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Superior, Tecnologia e Inovação (GPESTI).

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Published

2022-08-05

How to Cite

MOTA, Cristiane Bevilaqua; SILVA, Patrícia Machado Sampaio da; PIMENTA, Maria Alzira de Almeida. Competence and education: a mistake or a necessity?. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022017, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4914. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4914. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda