Educational practices aimed at scientific literacy

mapping the use of scientific journalism as teaching material in a communitarian university in Sao Paulo, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4916

Keywords:

educational practices, scientific journalism, scientific literacy

Abstract

This article was driven by the following question: What is the potential for using journalistic stories on Science, Technology, and Innovation (namely, scientific journalism), as part of school education, as complementary teaching material? Therefore, its main goal was to contribute to the understanding of the process of scientific literacy when it comes to the intersection of different languages ​​(scientific, journalistic, didactic) that takes place in educational practices. This is an exploratory quantitative-descriptive study; the literature review explored the concept of scientific literacy and the possible relations with the occurrence of scientific denialism, followed by a survey that mapped how scientific journalism has been used as teaching material, by professors in all fields of knowledge, in a communitarian university located in the state of São Paulo, Brazil. Through this survey, it was possible to prove that there is a significant potential for the use of scientific journalism as teaching material: more than 96% of the surveyed professors agreed that scientific journalism can be used as teaching material, and 70.3% declared that they have already used this kind of texts in class at some point. The main finding of this study was the fact that journalistic texts occupied the third position as the complementary teaching materials that are most used in class, even ahead of other kind of materials considered more “traditional.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Profeta, Universidade de Sorocaba - Uniso

Bacharel em Comunicação Social: Jornalismo pela Universidade de Sorocaba (Uniso), especialista em Gestão Estratégica também pela Uniso, mestre em Divulgação Científica e Cultural (Linguística) pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e doutor em Educação pela Uniso. Atualmente, é pós-doutorando no Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo (USP), pesquisando a interface museu-jornalismo na educação para a biodiversidade. Atua como docente da graduação em Jornalismo da Uniso e também no programa de pós-graduação em Educação da mesma instituição. É um dos jornalistas à frente do projeto de divulgação científica Uniso Ciência/Science @ Uniso.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? São Paulo: Brasiliense, 1995.

CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 1-14, maio/ago. 2013.

COSTA, António Firmino da; CONCEIÇÃO, Cristina Palma; ÁVILA, Patrícia. Cultura científica e modos de relação com a ciência. In: COSTA, António Firmino da; CONCEIÇÃO, Cristina Palma; ÁVILA, Patrícia (org.). Portugal no contexto europeu: sociedade e conhecimento. Lisboa: Celta Editora, 2007. v. II. p. 61-83.

CUNHA, Rodrigo Bastos. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/cWsmkrWxxvcm9RFvvQBWm5s/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2021.

DIETHELM, Pascal; MCKEE, Martin. Denialism: what is it and how should scientists respond? The European Journal of Public Health, Reino Unido, v. 19, n. 1, p. 2-4, jan. 2009. Disponível em: https://academic.oup.com/eurpub/article/19/1/2/463780. Acesso em: 30 set. 2021.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Educação, alteridade e jornalismo em perspectiva etnográfica. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Sorocaba, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/educacao/teses/2021/guilherme-augusto-caruso-profeta.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.

TITIEV, Mischa. Introdução à antropologia cultural. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

VANNUCCHI, Aldo. Universidades comunitárias: passado, presente e futuro. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba, v. 4, n. 7, p. 6-19, jun. 2021. Entrevista. Disponível em: https://issuu.com/unisociencia/docs/revista_7_uniso_ciencia. Acesso em: 30 set. 2021.

VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, dez. 2020. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999/45005. Acesso em: 30 set. 2021.

VOGT, Carlos; MORALES, Ana Paula. Cultura Científica. ComCiência, Revista Eletrônica de Jornalismo Científico, Campinas, Editorial. Dossiê 197, cultura científica 197, mar. 2018. Disponível em: https://www.comciencia.br/cultura-cientifica/. Acesso em: 22 jun. 2021.

Published

2022-09-28

How to Cite

PROFETA, Guilherme. Educational practices aimed at scientific literacy: mapping the use of scientific journalism as teaching material in a communitarian university in Sao Paulo, Brazil. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022031, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4916. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4916. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda