Educational practices aimed at scientific literacy
mapping the use of scientific journalism as teaching material in a communitarian university in Sao Paulo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4916Keywords:
educational practices, scientific journalism, scientific literacyAbstract
This article was driven by the following question: What is the potential for using journalistic stories on Science, Technology, and Innovation (namely, scientific journalism), as part of school education, as complementary teaching material? Therefore, its main goal was to contribute to the understanding of the process of scientific literacy when it comes to the intersection of different languages (scientific, journalistic, didactic) that takes place in educational practices. This is an exploratory quantitative-descriptive study; the literature review explored the concept of scientific literacy and the possible relations with the occurrence of scientific denialism, followed by a survey that mapped how scientific journalism has been used as teaching material, by professors in all fields of knowledge, in a communitarian university located in the state of São Paulo, Brazil. Through this survey, it was possible to prove that there is a significant potential for the use of scientific journalism as teaching material: more than 96% of the surveyed professors agreed that scientific journalism can be used as teaching material, and 70.3% declared that they have already used this kind of texts in class at some point. The main finding of this study was the fact that journalistic texts occupied the third position as the complementary teaching materials that are most used in class, even ahead of other kind of materials considered more “traditional.”
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? São Paulo: Brasiliense, 1995.
CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 1-14, maio/ago. 2013.
COSTA, António Firmino da; CONCEIÇÃO, Cristina Palma; ÁVILA, Patrícia. Cultura científica e modos de relação com a ciência. In: COSTA, António Firmino da; CONCEIÇÃO, Cristina Palma; ÁVILA, Patrícia (org.). Portugal no contexto europeu: sociedade e conhecimento. Lisboa: Celta Editora, 2007. v. II. p. 61-83.
CUNHA, Rodrigo Bastos. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/cWsmkrWxxvcm9RFvvQBWm5s/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2021.
DIETHELM, Pascal; MCKEE, Martin. Denialism: what is it and how should scientists respond? The European Journal of Public Health, Reino Unido, v. 19, n. 1, p. 2-4, jan. 2009. Disponível em: https://academic.oup.com/eurpub/article/19/1/2/463780. Acesso em: 30 set. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Educação, alteridade e jornalismo em perspectiva etnográfica. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Sorocaba, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/educacao/teses/2021/guilherme-augusto-caruso-profeta.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.
TITIEV, Mischa. Introdução à antropologia cultural. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.
VANNUCCHI, Aldo. Universidades comunitárias: passado, presente e futuro. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba, v. 4, n. 7, p. 6-19, jun. 2021. Entrevista. Disponível em: https://issuu.com/unisociencia/docs/revista_7_uniso_ciencia. Acesso em: 30 set. 2021.
VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, dez. 2020. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999/45005. Acesso em: 30 set. 2021.
VOGT, Carlos; MORALES, Ana Paula. Cultura Científica. ComCiência, Revista Eletrônica de Jornalismo Científico, Campinas, Editorial. Dossiê 197, cultura científica 197, mar. 2018. Disponível em: https://www.comciencia.br/cultura-cientifica/. Acesso em: 22 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Guilherme Augusto Caruso Profeta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .