The ethnic-racial theme in the Pedagogy curriculum
discourses and pedagogical practices at the university
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4937Keywords:
anti-racist education, teachers training, university education.Abstract
The general objective of this article is to analyze discursive productions of members of the academic community of the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro. In this way we propose a discussion about the studies on ethnic-racial relations in the curriculum of the Degree Course in Pedagogy, having as central point the anti-racist curricular demands. The research is anchored in the debate held in the field of education for ethnic-racial relations. The Oral History method included a literature review on the theme and interviews that allowed the analysis of competing interpretations and power/knowledge relations. The analysis reveals that although educational public policies are already introduced in the educational field in the country, there are demands for an anti-racist education, where the discussion about the studies of ethnic-racial relations still occurs in optional subjects.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcos Antonio Batista da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .