Research as a pedagogical principle in the context of Integrated High School in Federal Institutes (IFs)

a bibliographic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4947

Keywords:

comprehensive human education, integrated curriculum, professional technical and secondary education.

Abstract

This study is the result of the first phase in an ongoing investigation on research as a pedagogical principle in the Professional and Technical Secondary Education context, focusing on the integrated courses at the Federal Institutes, and aiming to map and analyze what has been published in terms of scientific knowledge in Doctoral Dissertations and Master Theses. As a methodological procedure, a search in the CAPES journals portal was carried out using the keywords: "research as a pedagogical principle", "research as an educational principle" and "research within the school”. Altogether, 9 studies were selected for the analyses. This phase in the study revealed the modest production on the theme nationally, as well as the conceptual inaccuracy regarding the understanding of research as a pedagogical principle. It also pointed to the need of expanding the discussion on the topic, since such a concept is central to the proposal of a comprehensive human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Mariani, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

Graduado em Filosofia pela Universidade São Francisco, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso, Doutorado pela Universidade Federal de Mato Grosso, professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - Campus Várzea Grande/ Várzea Grande - MT.

João Vitor Gobis Verges, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, IFRS

Doutor em Ciências do Ambiente pela Universidade de Lisboa (ICS/FC), Doutor em Geografia pela FCT/UNESP - Presidente Prudente - SP. Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus Francisco Beltrão. Licenciado e Bacharel em Geografia pela FCT/UNESP - Presidente Prudente - SP. Atua como docente no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS).

Nivea Massaretto Verges, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da FCT/UNESP. Licenciada e bacharel em Geografia pela FCT/UNESP - Presidente Prudente - SP. Atualmente é Doutoranda em Geografia no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UNESP - Rio Claro e Bolsista Capes.

Published

2023-10-27

How to Cite

MARIANI, Fábio; VERGES, João Vitor Gobis; VERGES, Nivea Massaretto. Research as a pedagogical principle in the context of Integrated High School in Federal Institutes (IFs): a bibliographic analysis. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023038, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4947. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4947. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda