Affective attitudes of professors regarding remote teaching in the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4972

Keywords:

higher education, emotions, feelings.

Abstract

This research analyzed the affective attitudes (feelings and emotions) of professors regarding adherence to remote teaching. A semi-structured interview was applied with 20 professors from a Federal University. Data were processed and analyzed using two-cycle coding, statistical tests (Mann-Whitney, Friedman ANOVA, and Wilcoxon Signed Rank), and content analysis. The results showed a mix of emotions and conflicting feelings experienced by the professors before, during, and after the Supplementary College Period (remote). It was found that these attitudes varied according to the time of exposure to the experience and that the impulse for positive affective attitudes of teachers is linked to relationships with their audience, their values, and the feeling of belonging to the institution. The findings of this research can be explored by educational institutions to develop or improve strategic actions that address the socio-emotional aspects of teachers in a context of crisis or changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane da Silva Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Mestre em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância, pela Universidade Federal Rural do Pernambuco - UFRPE, especialista em em Cidadania e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Piauí-UESPI, graduada em Administração pela Universidade Estadual do Piauí, atualmente atua como docente do Instituto Federal de Educação do Piauí, no eixo de gestão e negócios.

Anatália Saraiva Martins Ramos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA); atuou como Chefe e Vice-Chefe do Departamento de Ciências Administrativas desta universidade. Tem formação de mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Fez pós-doutorado em Gestão na Université Pierre Mendès-France (UPMF), França. 

Published

2023-03-22

How to Cite

SOUZA, Dayane da Silva Rodrigues de; RAMOS, Anatália Saraiva Martins. Affective attitudes of professors regarding remote teaching in the Covid-19 pandemic. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023007, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4972. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/4972. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Seção Temática - Educação no contexto da Pandemia da COVID-19