Depopulation and original resistance
identity, education and culture (Ufam/Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5167Keywords:
native resistance, identity, education.Abstract
The study aims to understand how the originating people relate the connections existing with non-original society and indigenous school education, addressing the struggles and conquests of native peoples through resistance and resignification movements of the own ways and identity of being Pupỹkary. Through the plots, the testimony of an Pupỹkary leader, in which he addresses what it means to be indigenous in the face of contextualizations of the school education system in the south of Amazonas and critical reflections, front of the exercise of autonomy and citizenship of the natives of the Amazon. Thus, for the approaches, the study presents data from the interview with a Pupỹkary representative and leader who lives in the urban area (Lábrea-AM), in line with the cosmovision about identity, education and culture.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .