Building pedagogical trajectories in the Biological Sciences Degree course

a critical-reflexive analysis of teaching plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5183

Keywords:

teacher training, biological sciences, teaching plans.

Abstract

This work aims to critically reflect on the organization of teaching plans in the context of the Degree in Biological Sciences at two Higher Education Institutions in Goiânia, Goiás. Thus, a qualitative research will be developed through a collective case study. The research subjects were university professors linked to the following disciplines: University 1- Psychology of Education I; Systematics of Cryptogams; Plant Anatomy and Taxonomy and Ecology of Fungi; University 2- Cellular Biology; Animal Physiology and Botany III. The corpus of analysis comprised the teaching plans of the referred disciplines, and Discourse Analysis was used to read and interpret the data. It was concluded that the construction of the analyzed teaching plans is between a technical epistemology and the search for an epistemology of praxis. In some cases, the overvaluation of the discipline's structural organization was evidenced to the detriment of demands linked to the teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Firmino de Oliveira Neto, Universidade Federal de Goiás

Doutor e Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás; Especialista em Formação em Educação a Distância (Unip); Pedagogo (Unip) e Biólogo (Licenciatura) (UEG). Professor Efetivo da Unidade Acadêmica Especial de Ciências Humanas da Universidade Federal de Goiás, Câmpus Goiás. 

Leandro Gonçalves Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP), graduação em Ciências Biológicas Bacharelado pela FFCLRP-USP, Mestrado em Ciências (Entomologia) pela FFCLRP-USP, 1991 e Doutorado em Ciências (Zoologia) pelo Instituto de Biociências-USP. Ingressou na Universidade Federal de Goiás em abril de 1992, e desde 2014 é professor Titular da mesma. 

Dalva Eterna Gonçalves Rosa, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Pedagogia pela Associação Educativa Evangélica, especialização em educação pela Universidade Federal de Goiás, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2003). É professora Titular aposentada da Universidade Federal de Goiás lecionou as disciplinas Estágio, Didática e Formação de professores na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UFG, no qual é professora permanente, voluntária. 

Published

2024-08-12

How to Cite

OLIVEIRA NETO, José Firmino de; OLIVEIRA, Leandro Gonçalves; ROSA, Dalva Eterna Gonçalves. Building pedagogical trajectories in the Biological Sciences Degree course: a critical-reflexive analysis of teaching plans. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024016, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5183. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5183. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda