Building pedagogical trajectories in the Biological Sciences Degree course
a critical-reflexive analysis of teaching plans
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5183Keywords:
teacher training, biological sciences, teaching plans.Abstract
This work aims to critically reflect on the organization of teaching plans in the context of the Degree in Biological Sciences at two Higher Education Institutions in Goiânia, Goiás. Thus, a qualitative research will be developed through a collective case study. The research subjects were university professors linked to the following disciplines: University 1- Psychology of Education I; Systematics of Cryptogams; Plant Anatomy and Taxonomy and Ecology of Fungi; University 2- Cellular Biology; Animal Physiology and Botany III. The corpus of analysis comprised the teaching plans of the referred disciplines, and Discourse Analysis was used to read and interpret the data. It was concluded that the construction of the analyzed teaching plans is between a technical epistemology and the search for an epistemology of praxis. In some cases, the overvaluation of the discipline's structural organization was evidenced to the detriment of demands linked to the teaching and learning processes.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .