Education and Public Policies

biopolitical gears of a neoliberal government

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5257

Keywords:

educational public policies, biopolitics, neoliberalism.

Abstract

The writing problematizes educational public policies from the lens of Michel Foucault with regard to power strategies. It is about carrying out a theoretical study on the educational field and its alignment with a biopolitical government under a neoliberal rationale. Bibliographical research is used as a methodological tool and operates with the concept of problematization to tension the gears of power that consolidate and provide the ground for the fabrication of educational public policies. It presents the first analyzes carried out from the National Common Curricular Base in order to raise questions about the alignments and governments that affect school subjects. This writing has concluded that there is a governance of conducts and subjectivities through educational public policy, serving neoliberal interests.

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Author Biographies

Mirian Pureza, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. 

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Pelotas, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas, Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Pós-Doutorado em Filosofia pela Univeridad de Murcia/Espanha. Atualmente é professora associada IV; pesquisadora do Instituto de Educação, do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental e do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

Published

2024-06-11

How to Cite

PUREZA, Mirian; HENNING, Paula Corrêa. Education and Public Policies: biopolitical gears of a neoliberal government. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024010, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5257. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5257. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda