Education and Public Policies
biopolitical gears of a neoliberal government
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5257Keywords:
educational public policies, biopolitics, neoliberalism.Abstract
The writing problematizes educational public policies from the lens of Michel Foucault with regard to power strategies. It is about carrying out a theoretical study on the educational field and its alignment with a biopolitical government under a neoliberal rationale. Bibliographical research is used as a methodological tool and operates with the concept of problematization to tension the gears of power that consolidate and provide the ground for the fabrication of educational public policies. It presents the first analyzes carried out from the National Common Curricular Base in order to raise questions about the alignments and governments that affect school subjects. This writing has concluded that there is a governance of conducts and subjectivities through educational public policy, serving neoliberal interests.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .