Child labor and rural schools

theoretical reflections on work as an educational principle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5321

Keywords:

educational principle, child labor, country school.

Abstract

This article discusses child labor and rural schools, considering the educational principle contained in the work category, in relation to the education of the peasant working class and their children. To this end, the epistemological assumptions of dialectical historical materialism are adopted, carrying out a theoretical and conceptual discussion, based on a bibliographical investigation. It is possible to observe that the conception of children's work within the scope of peasant family farming constitutes an organism of socialization, in the relationship that the peasant imposes on the land through agroecological practices, allowing the educational principle of work, as opposed to the form perverse exploitation of child labor. It is concluded that the rural school, linked to the contributions of work as an educational principle in the training of children from the rural working class, reinforces the struggle for a new social order and a new rural societal project.

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Author Biographies

Gabriel Rodrigues do Nascimento, Universidade Federal do Amazonas

Possui Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências na Amazônia na Universidade do Estado do Amazonas, sendo bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM). Bacharel em Engenharia de Pesca pela Universidade Federal do Amazonas e Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas. Atualmente é Tutor Educacional na Divisão de Desenvolvimento Profissional do Magistério (DDPM) na Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED) onde trabalha com a formação contínua de professores.

ÉRICA DE SOUZA E SOUZA, Universidade Federal do Amazonas

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, sendo bolsista FAPEAM. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (PPGE/UFAM), e graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas.  

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia (FACED/UFAM), Especialista em Educação de Jovens e Adultos (FACED/UFAM), Mestrado em Educação, na Linha de Políticas Públicas e Doutorado em Educação na Linha de Formação de Professores, pelo PPGE da FACED/UFAM. Atualmente Professora do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal Amazonas.

Published

2024-08-23

How to Cite

NASCIMENTO, Gabriel Rodrigues do; DE SOUZA E SOUZA, ÉRICA; BORGES, Heloisa da Silva. Child labor and rural schools: theoretical reflections on work as an educational principle. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024026, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5321. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5321. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda