Analysis of strategies used by non-formal education initiatives to engage girls in science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5325

Keywords:

women in science, gender, science communication.

Abstract

Historically, women have been excluded, underestimated, or obliterated in science. This influences the perception that children and teenagers have of this field and its professionals, resulting in a low participation of women in certain scientific careers. As a means of transforming this reality, there are non-formal education initiatives aimed at promoting gender equality in science. This study examined publications on these non-formal education projects and analyzed the strategies they employ, drawing on the theory of cultural satisfaction by Georges Snyders and gender studies by bell hooks and Londa Schiebinger. This paper also offers reflections on aspects that stood out during the analysis, which could contribute to a better understanding of the potential and needs of this type of initiative. There is a predominance of activities that emphasize female representation in science, undergraduate research, the use of cultural products, and collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica Sirvinskas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos e Pedagogia pela Universidade Cidade de São Paulo. Atualmente, é mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de São Paulo e atua como professora de ciências de educação básica na rede municipal de Boituva (SP).

Emerson Ferreira Gomes, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo

Possui graduação em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, título de Mestre e Doutor em Ensino de Ciências na modalidade de Ensino de Física pelo Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - Física, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Câmpus Boituva/SP e Professor Credenciado no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática do IFSP, Câmpus São Paulo. 

Published

2024-10-07

How to Cite

SIRVINSKAS, Erica; FERREIRA GOMES, Emerson. Analysis of strategies used by non-formal education initiatives to engage girls in science. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024049, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5325. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5325. Acesso em: 6 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda