Educational functions of cinematographic genres:
customs, sensibilities and representations
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5339Keywords:
cinema and education, cinematographic genres, education of emotions and sensibilities.Abstract
This article aims to elucidate the relationship between cinema and Education, thinking about the educational potential of a film based on its cinematographic genre. The effectiveness of pedagogical and educational work with a film depends largely on how the genre of that work operationalizes intrinsic elements of cinematographic language. Therefore, the need to understand the possible educational functions of the film genre must be taken into account when there is an intention to use a film in the teaching/learning process. Therefore, throughout this text three educational functions of cinema genres will be presented: the control of emotions, the education of senses and sensibilities and social representations.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .