Educational functions of cinematographic genres:

customs, sensibilities and representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5339

Keywords:

cinema and education, cinematographic genres, education of emotions and sensibilities.

Abstract

This article aims to elucidate the relationship between cinema and Education, thinking about the educational potential of a film based on its cinematographic genre. The effectiveness of pedagogical and educational work with a film depends largely on how the genre of that work operationalizes intrinsic elements of cinematographic language. Therefore, the need to understand the possible educational functions of the film genre must be taken into account when there is an intention to use a film in the teaching/learning process. Therefore, throughout this text three educational functions of cinema genres will be presented: the control of emotions, the education of senses and sensibilities and social representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno José Yashinishi, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista da CAPES /UEL (Doutorado). Mestre em História, cultura e identidades pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Possui pós graduação lato sensu em Metodologia do ensino de Filosofia e Sociologia, Graduado em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná, Graduado em Filosofia pelo Centro Educacional Claretiano - Studium Theologicum de Curitiba, Graduado em Sociologia pela Universidade Paulista - UNIP. 

Tony Honorato, Universidade Estadual de Londrina

Doutor em Educação pela UNESP. Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEdu) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Fellow of Norbert Elias Foundation. Bolsista Produtividade em Pesquisa - CNPq PQ-2.

Published

2024-08-29

How to Cite

YASHINISHI, Bruno José; HONORATO, Tony. Educational functions of cinematographic genres: : customs, sensibilities and representations . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024029, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5339. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5339. Acesso em: 9 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda