Emergency remote teaching and pedagogical practice in the context of digital culture

understanding teachers´ experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5357

Keywords:

emergency remote teaching, educational technology, grounded theory.

Abstract

This research aims to understand teachers' perceptions and practices during emergency remote teaching (ERT). This is a descriptive study with a qualitative approach and based on the Grounded Theory (GT). Data collection took place through semi-structured interviews. The results points out that, during the ERT, teachers had other views about technologies in the educational context, but their integration as potentializers of the teaching and learning processes did not occur due to the absence of elements such as pedagogical praxis, educational public policies and equity social. This directly interfered with teaching practice. Although they reinforce points already been widely discussed in the field of educational research, the use of GT and the formulation of conclusions emerging from the experimental data of the research subjects can contribute to ratifying the importance of this methodology in studies in the field of education, as well as to strengthen critical discussions about technologies in the post-pandemic scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daysemara Simone Santana Trindade, Prefeitura Municipal de Itajubá - Escola Municipal Professor Carmo Cascardo

Possui graduação em História pela Fundação de Ensino e Pesquisa de Itajubá (Fepi). Pós-graduação em Design Instrucional para EaD Virtual pela UnifeiI e em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Internacional de Curitiba (Facinter). Mestrado em Educação em Ciências, pela Universidade Federal de Itajubá (Unifei).  Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Itajubá, tutora no curso "Tecnologia, Formação de Professores e Sociedade" ofertado pela Universidade Federal de Itajubá em parceria com a UAB. 

Alessandra Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá (Unifei)

Possui graduação em Letras, especialização em Língua Portuguesa, Mestrado em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense. Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora adjunta da Universidade Federal de Itajubá (Unifei) e  docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Unifei. 

Published

2025-05-15

How to Cite

TRINDADE, Daysemara Simone Santana; RODRIGUES, Alessandra. Emergency remote teaching and pedagogical practice in the context of digital culture: understanding teachers´ experiences. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025018, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5357. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5357. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda