Rural education on the move

macrocenters in dialogue with multi-grade schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5367

Keywords:

Rural Education Committee, territory, pedagogical proposal.

Abstract

This article is part of the research carried out in the Academic Master's Program in Basic Education Teaching (PPGEEB) at Norte do Espírito Santo University Center (UFES), financed by the Office to Coordinate Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), entitled “Education in movement in the countryside: from pedagogical plans to actions in early grades of one-room schools located in São Mateus and Jaguaré (ES)”. The methodology is based on the assumptions of qualitative research, starting with a bibliographic survey on rural education, focusing on the groups of Macrocenters of the Far North, North, Central Mountain, South and Far South regions in Espírito Santo. The results reveal that the Macrocenters have produced essential documents regarding multi-grade schools, with discussion and collective participation of rural people to strengthen the teaching efforts of these schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ozana Luzia Galvão Baldotto, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Possui licenciada em Pedagogia com habilitação em docência, supervisão e administração escolar. Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB) CEUNES - UFES. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) - UFES, na linha de pesquisa Docência, Currículo e Processos Culturais. Atualmente, ocupa o cargo de Pedagoga na Rede Municipal de Ensino de São Mateus, Espírito Santo, Brasil.

Ailton Pereira Morila, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Doutor e mestre em educação pela Faculdade de Educação da USP. Bacharel em História pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Professor associado da Universidade Federal do Espírito Santo, lecionando no campus de São Mateus no Norte do Espírito Santo.  Pesquisador do Prometheus - Núcleo de Estudos Críticos. 

Published

2024-10-04

How to Cite

BALDOTTO, Ozana Luzia Galvão; MORILA, Ailton Pereira. Rural education on the move: macrocenters in dialogue with multi-grade schools. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024047, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5367. Disponível em: https://uniso.emnuvens.com.br/quaestio/article/view/5367. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda